fredag 25 juni 2010

Midsommarfirande à la Suède

Har ni någonsin försökt förklara konceptet svensk midsommar för någon som aldrig varit i Sverige eller som inte ens bor i Europa och kan ha ett hum om våra traditioner? Om svaret är nej då kan jag meddela er att det är fullkomligt omöjligt. För det första, hur förklarar man (utan att låta helt pervers) vad midsommarstången symboliserar? Eller varför vi dansar runt en jättelik fallossymbol och sjunger om grodyngel och spelmän?

Sedan är det ju allt ätande och drickande som pågår också, men det är ju lite lättare att förklara. Säg den amerikan som inte föräter sig varje jul. Där har vi en annan sak, ätandet. Varför äter vi så himla mycket? Varje jul, påsk och midsommar är det som att vi aldrig sett mat förut, då dukar vi upp långbord och bufféer och köper mat för dubbelt så många än vad som egentligen behövs, bara för att sedan klaga på att vi är mätta.

Efteråt säger alltid någon att nästa år behöver vi inte köpa lika mycket, men vad gör vi? Jo, vi köper lika mycket nästa år, och nästa år igen, och året efter det. Men det var ju inte ätandet jag tänkte skriva om, även om det självklart hör midsommarfirandet till, precis som det kopiösa intaget av alkohol bland vissa *host*ungdomar*host* Inte för att jag ska säga för det har köpts lite gott att dricka till ikväll, men jag är ju ändå vuxen.

Men det var ju då traditioner jag började skriva om, och hur man förklarar dem för någon utomstående, så som mina amerikanska eller australienska bekanta som hör ordet BBQ (grillning) och sedan blir helt tomma i blicken när jag förklarar att det är midsommarfirande. Så jag gav upp att förklara om älvorna och sju sorters blommor och jättesnoppen som vi kör ner i marken för att göra den fruktsam, och säger bara grillning.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar