måndag 27 maj 2013

Snälla killar får aldrig tjejen

Det finns många seglivade myter i världen som handlar om det här med relationer mellan människor och kanske framför allt då förhållandet mellan kvinnor och män. Ja, överhuvudtaget pratas det mycket strunt om båda könen och jag har därför idag och för mitt eget höga nöjes skull, bestämt mig för att välja ut tre dessa myter och dela med mig av min högst personliga förbannade åsikt. 

SNÄLLA KILLAR
Självklart blir den första myten det som jag skrev i rubriken till det här inlägget, den här tron hos vissa män att snälla killar aldrig får tjejen eftersom kvinnor i allmänhet är mer intresserade av svinaktiga män som behandlar oss illa. För att ge någon slags förklaring till detta beteende och för att det täckta könet inte ska framstå som totalt dumma i huvudet, brukar det påstås att vi vill "rädda" dessa elaka karlar.

Jag tror snarare att anledningen till varför snälla killar inte alltid får tjejen, om det nu ens är så(!), beror på att många kvinnor väljer en manlig man och för att räknas som en manlig man måste vissa attribut finnas där. De "snälla" killar som jag känt genom åren och som klagat på detta så kallade problem, har alla haft en sak gemensamt; de har inte bara varit snälla utan även framstått som veka.

Här i ligger nämligen problemet, kvinnor vill ha starka män, män som kan försvara oss vid fara och producera en stark avkomma. Det är ett beteende som vi är genetiskt programmerade med vad än min genusprofessor på högskolan påstod om att människan föds som ett totalt tomt skal som sedan programmeras av sin omgivning. Det är något jag inte ens tänker gå in på för det är så dumt.

Vare sig vi är kvinnor eller män är vi alla till viss del styrda av nedarvda beteenden, saker vi inte ens är medvetna om men som ändå finns där och som gjort att änniskan överlevt och utvecklats. Vi tar hand om våra unga, vi vaknar till flera gånger under natten för att kolla efter anfallande rovdjur, män är mer beskyddande gentemot en gravid kvinna och kvinnor väljer män som är starka och snälla. 

AVUNDSJUKA TJEJER
Nästa seglivade myt är den om tjejers avundsjuka gentemot varandra. Hur många gånger har vi inte hört att vackra kvinnor möts av mycket avundsjuka, så till den grad att de är ett steg ifrån att bli spottade på. Det finns säkert ett korn av sanning i denna myt men inte alls i så stor grad som vissa försöker få det att verka. Många skulle säkert önska att de var vackrare men därifrån är steget långt att vara avundsjuk på andra.

Häromdagen läste jag ett typexempel av denna myt, om en plastikopererad kvinna i 40-årsåldern som påstod att anledningen till varför folk tyckte hennes många operationer var överdrivna och förfulande var eftersom de ansåg att en medelålders kvinna inte skulle vara sexig. Som slutkläm kom sedan påståendet att dessa människor (kvinnor?) är avundsjuka på hur otroligt vacker och sexig hon är.

Jag skulle snarare tro att människor tar ett omedvetet avstånd från det som inte är naturligt. Det finns en hypotes som på engelska kallas Uncanny Valley vilken går ut på att när man ser ett ansikte som nästan men inte helt kan tas för mänskligt, skapar det en häftig motvilja. Vi är programmerade att söka oss till det naturliga, normala och hälsosamma och ett plastikopererat ansikte ser sällan naturligt ut.

I slutändan tror jag att det mesta av denna påstådda avundsjuka i grund och botten beror på att det är ett utseende vi inte kan identifiera oss med och som därför skapar ett inre motstånd. Det är därför motståndet mot naturligt vackra kvinnor är betydligt lägre än det vi känner gentemot dem med ansiktslyftningar, förstorade läppar och silikon i brösten. Vi är inte avundsjuka, bara lite smått äcklade. 

KUNGAR OCH HOROR
Den sista myten jag tänker avhandla är den att en kille som ligger med många tjejer ses som en slags kung eller gud bland sina vänner medan en kvinna som gör samma sak får stämpeln hora av sin omgivning. Det är sant att en kvinna som ligger med många killar kan få ett visst rykte även om det inte alltid är sant och helt klart har blivit mindre vanligt under det senaste årtiondet om jag får dra till med en gissning.

Men till saken hör att även män har samma rykte även om ordet hora antagligen inte används lika ofta. Men andemeningen är densamma, en man som ligger med många kvinnor är lösslöppt och inte att lita på, han är alltså inte någon man vill ha ett förhållande med eftersom han är "smutsig" eller "använd" så till den grad att den starkt monogama människan tycker att han är avvikande från det normala beteendet.

Jag tror helt klart att det finns killar som får en high five och blir kallad Kungen varje gång han skryter om hur många tjejer han varit med, men jag skulle tro att de allra flesta av dessa är tonåringar. Dessutom finns det tjejer i samma ålder som gör samma sak och inte har ett rykte om sig. När de blir äldre och förhoppningsvis klokare, blir det mindre intressant att ligga med någon ny varje helg.

Precis som med ovanstående två myter tror jag det är något som är programmerat in i oss; först den sociala konstruktionen med att ligga runt, att ses som kungar, drottningar, horor och manshoror; sedan den mer genetiska programmeringen då vi börjar söka oss bort från detta och försöker finna en person att vara med. Det är antagligen på grund av detta som vi skakar på huvudet åt dem som fortfarande ligger runt när de är i trettioårsåldern. 

SLUTLIGEN...
Det är och har alltid varit min fasta övertygelse att mycket av det vi gör beror på ett nedärvt beteende. Tjejer ratar inte snälla killar fär elaka, kvinnor är inte avundsjuka på andra kvinnor eftersom de är mycket vackrare och så snart tonårshjärnan slutat vara så jävla korkad och växt upp lite, blir inte ens killar kallade kungar för att de legat med halva den kvinnliga befolkningen.

Det lär bli en fortsättning på detta inlägg eftersom jag nyligen hittade en avhandling om feministiska myter, bland annat om könet som en social konstruktion och hur kvinnor får lägre lön för samma arbete. Jag tycker det här är ett enormt intressant ämne och ger mig gärna på några fler förbannade åsikter. Jag känner att de varit få av dem på sista tiden.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar