söndag 17 mars 2013

Hantverkarlögner

Som jag skrev för ett par veckor sedan är det stambyte på gång här i huset. Eller rättare sagt, hantverkarna ska komma hit och spruta in nått medel i de gamla rören som när det stelnar bildar ett nytt rör inuti det gamla. Trots att jag är besviken att det inte blir ett riktigt stambyte med medföljande renovering av badrum och kök, så är jag samtidigt lättad över att inte behöva utrymma min lägenhet under tiden arbetet pågår.

Det som dock gjort mig irriterad är att den preliminära tidsplanen har hållits väldigt dåligt. ARbetet i mitt hus skulle ta två veckor och vara klart redan i fredgas men hantverkarna är fortfarande på en av våningarna över mig i vårt sjuvåningshus. Det är då fortfarande min våning och våningen under som ännu inte fått påhälsning och jag är inte säker på att de faktiskt har blivit klara med våningen över min.

I fredags stod deras bilar inte på gården på hela dagen trots att jag gick hemifrån senare än jag gjort de andra dagarna och trots att jag kom hem redan vid tre-tiden. Av någon anledning bestämde de sig alltså för att inte göra den där arbetsdagen trots att de har minst två våningar kvar i huset. Så nu blir det säkerligen ytterligare en veckas väntande och en massa oväsen i huset på eftermiddagarna när jag skulle behöva sova.

Jag förstår ju att den tidsplan som skickats ut bara var preliminär, men varför räkna med att ett jobb ska ta två veckor och sedan bara hinna med fyra eller fem av sju våningar under dessa veckor? Hade det inte varit bättre att avsätta tre veckor med en gång så att vi lägenhetsinnehavare kunde tycka att de varit snabba och duktiga när de blev klara tidigare än beräknat. För just nu känner jag mig mer irriterad än imponerad.

1 kommentar: