fredag 8 mars 2013

Radiotjänst har gjort sitt val, jag har gjort mitt

Den senaste tiden har jag läst en hel del artiklar och insändare angående Radiotjänst och deras senaste så kallade briljanta idé. Eftersom det numera är möjligt att se SVTs utbud på nätet, något som vi konsumenter inte själva valt, ska vi nu tvingas betala TV-avgift till Radiotjänst trots att vi inte har en TV i huset. Det räcker med att man äger en dator eller en smartphone med internetanslutning.

Det sista jag läste är att Radiotjänst fått in 12 miljoner kronor mer än vad de planerat i sin budget för de första månaderna av året 2013 och självklart är de extremt nöjda med detta. Några som inte är lika nöjda är antagligen alla människor som helt plötsligt tvingas betala för något de inte vill ha och heller inte använder. Än så länge är jag inte en av dem men det där telefonsamtalet lär väl komma snart nog.

Jag har både en dator och en mobiltelefon med internetanslutning, men TV tittar jag aldrig på i någon av dessa. Någon TV-avgift har jag inte heller för avsikt att betala på grund av detta. Bara för att något finns tillgängligt för mih betyder det inte att jag tänker betala för det när jag inte använder det, precis som jag inte vill betala för enatt vissa tidningar har en nätupplaga som de valt att lägga upp till allmän beskådan.

Jag har även läst en hel del kommentarer på artiklar på till exempel Aftonbladets hemsida där människor föreslagit att TV-avgiften ska läggas på skatten så att alla betalar men det inte blir lika uppenbart vad man betalar för. Jag gillar inte det här förslaget heller, det är precis lika fult som att tvinga människor betala direkt. Ingen annan organisation i världen vill att man ska betala när man inte använder deras tjänster.

Skulle någon ringa mig per telefon eller knacka på min dörr är det också vad jag kommer säga, att jag inte betalar för något bara för att någon annan har gjort valet att jag ska kunna ta del av något jag inte ens är intresserad av. Får de här dumheterna fortsätta lär väl snart Aftonbladet, Expressen och till och med min lilla lokala tidning börja ringa runt och kräva prenumerationsavgifter för något de själva lagt upp.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar