fredag 29 juni 2012

Ingen vill bo i Negerbyn

Jag läste idag att en stadsdel i Mjällby i Blekinge ska byta namn till Österbo efter att i fyrtio år ha hetat det något märkligt valda Negerbyn. Jag kan helt och hållet köpa att neger var ett accepterat ord när namnet valdes, men varför i hela världen kalla en stadsdel Negerbyn? Var det bara mörkhyade som bodde där? Eller var alla husen svartmålade? Eller... ja, jag kan inte komma på fler anledningar.

En gång i tiden bodde jag i ett område som av de boende och alla andra kallades Bangladesh på grund av dess smältdegel av olika kulturer och nationaliteter, men till skillnad från Negerbyn så hade det ju faktiskt ett helt annat officiellt namn. Jag antar att vi aldrig kommer få veta vad som gjorde att stadsplaneraren i Mjällby tyckte att Negerbyn var ett bra namn då för fyrtio år sedan.

(Rättelse: Rätt ska vara rätt och jag har nu läst ytterligare en artikel där det stod att Negerbyn var ett namn som enbart använts i folkmun och alltså inte det officiella namnet. Anledningen var tydligen att husen såg ut som "negerhyddor" med svarta skorstenar.)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar