tisdag 16 mars 2010

Envåldshärskare

Vissa busschaufförer verkar tro att de är Gud Fader själva, envåldshärskare på sina fordon, som Hitler i en blå buss. En sådan chaufför råkade jag ut för i förmiddags när jag skulle åka iväg till stadshuset och intervjun med skolinspektionen. När jag kliver på bussen har jag precis skickat iväg ett SMS för att köpa SMS-biljett och sa till föraren att jag snart skulle visa, varpå han snäser att jag ska ha biljetten redo när jag kliver på.

Just då piper det i mobilen att jag fått mitt svars-SMS, men tyvärr så hade jag råkat skicka fel kod (VVT istället för TVV) och sa "ojsan, det blev visst fel". Vilket busschauffören besvarade med att folk minsann hade anslutningsbussar att hinna med och då kunde inte jag stå där och ta upp tid. Jag sa att han kunde ju köra så skulle jag skicka igen, men se det gick inte också fick jag kliva av bussen och han vrålade iväg.

Jag har varit med om att andra förare betett sig ännu värre, men det har åtminstone inte varit riktat mot mig personligen förrän nu. Jag fick snällt vänta ytterligare en kvart tills nästa buss kom, visade fram mobilen för att visa min biljett och chauffören säger "ja, ja, det är säkert rätt" också fick jag kliva ombord. Jag blev fem minuter sen till mitt möte och jag känner mig fortfarande smått irriterad över det odrägliga bemötandet.

Jag har absolut ingen förståelse för att han kände sig berättigad att behandla mig så, inte när jag bara hade begått ett enkelt fel som jag dessutom var på väg att ordna upp. Rätta mig om jag har fel, men är inte busschaufför ett serviceyrke? Då borde man tänka sig för både en och två gånger innan man beter sig som ett svin mot de människor som betalar ens lön. För vem fan vill åka buss när det sitter skitstövlar bakom ratten?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar