fredag 26 november 2010

Får man rösta på vad som helst?

Det här inlägget har legat och gnagt i mig ett tag nu, ända sedan strax efter valet faktiskt, och det skrämmande stora valstöd Sverigedemokraterna fick. Man undrar ju, vilka är de här personerna som röstade på dem? Var bor de? Vad jobbar de med? Är de läkare som svurit en ed att hjälpa människor i nöd, eller kanske poliser som är menade att beskydda medborgare oavsett urspungsland och hudfärg?

Det som gör mig mest illa berörd är ändå tanken på att de kanske är lärare som
följer en läroplan byggd på idén om solidaritet med alla människor. Att människor som varje dag arbetar med barn, som mycket mäjligen kan ha ett brn med utländsk härkomst i sin klass eller barngrupp, skulle rösta på ett så vidrigt parti som Sverigedemokraterna. Hur kan man följa läroplanen om man sympatiserar med rasister?

Det finns inte en människa som kan påstå att SD inte skulle vara rasister, hur mycket partiet än bräker om att de är nationalistiska. De gick till val med ett valprogram där invandring och hur man ska minska antalet invandrare i Sverige, samt en valfilm om... Ja, herregud, jag kan inte ens beskriva hur vedervärdig den är. Ni får helt enkelt klicka på länken och se själva. Jag trodde inte det var sant när jag såg den i alla fall.

Det finns alltså människor som frivilligt röstat på ett parti som anser att invandring är ett hot mot den svenska kulturen och vars medlemmar anser att invandring endast bör förekomma om invandraren i fråga ser etniskt svensk ut (enligt en något plump kvinnlig SD:are jag nu glömt namnet på) och andra liknande uttalanden. Det är inte att vara nationalist eller värna om den svenska kulturen, det är rasistiskt.

Det som ger mig mardrömmar, och som låg bakom att tanken till det här inlägget alltså väcktes, är just vilka som röstat. Var det den beskedlige mannen som hjälper dig på banken, eller kanske tandläkaren du går till, eller hon den där som tar emot ditt barn varje dag på förskolan? Och om du inte heter Svensson eller Andersson, eller om bryter på arabiska eller bosniska, vad tänker de egentligen när de ser dig?

Jag tycker att de lärare som den 19 september (eller dessförinnan) gick och lade sin röst på Sverigedemokraterna, borde ta och läsa den läroplan ni är menade att följa i arbetet med de barn ni ska ansvara för;
"Skolan skall främja [för att] främlingsfientlighet och intolerans [möts] med kunskap, öppen diskussion och aktiva insatser. Det svenska samhällets internationalisering och den växande rörligheten över nationsgränserna ställer höga krav på människors förmåga att leva med och inse de värden som ligger i en kulturell mångfald. Medvetenhet om det egna och delaktighet i det gemensamma kulturarvet ger en trygg identitet som är viktig att utveckla, tillsammans med förmågan att förstå och leva sig in i andras villkor och värderingar."
"Inget barn skall i förskolan utsättas för diskriminering på grund av kön, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, sexuell läggning hos någon anhörig eller funktionshinder eller för annan kränkande behandling. Verksamheten skall syfta till att barnens förmåga till empati och omtanke om andra utvecklas, liksom öppenhet och respekt för skillnader i människors uppfattningar och levnadssätt."
Hur ska ni kunna lära barnen något av detta, när ni själva anser att vissa av dessa barn inte ens förtjänar att behandlas som likvärdiga människor? I Läroplan för förskolan Lpfö 98, står det till och med; "Vuxnas förhållningssätt påverkar barns förståelse och respekt för de rättigheter och skyldigheter som gäller i ett demokratiskt samhälle och därför är vuxna viktiga som förebilder" så hur tänker en SD:are som är lärare?

Jag brukar ofta se folk i debatter och på kommentarsidorna till bloggar och artiklar, som frågar dem som försvarar mångkultur och invandrare och flyktingar, om de bor i ett invandrartät område. Skulle den andre personen då svara nej, så verkar det som att alla hans eller hennes argument plötsligt blir lika tomma som luft. Man får tydligen endast ha åsikter om invandrare om man bor nära dem.

Innan någon av mina läsare då känner sig manade att ställa mig den frågan, för de som inte redan vet, så bor jag i ett område där det för två år sedan bodde närmare 70% invånare med annat ursprungsland än Sverige. Det är mer än att det flyttar in en kroatisk familj på din mammas gata. I mitt sjuvåningshus är det svenska efternamn på inte mer än tio dörrar, resten är övervägande arabiska och albanska.

Mitt område har också dåligt rykte, när något händer här; vare sig det är ungdomar som slåss, bilar som stjäls eller poliser som attackeras, så slås det på stort i lokaltidningen, ofta med helsidesuppslag (även när det inte är mitt område utan närliggande områden så är det oftast vi som hamnar på tapeten ändå). Samma sak händer i övervägande svenska, lite "finare" områden, och det blir en notis i ett hörn av tidningen.

Jag undrar hur många av de som skriver dessa artiklar, eller som har främlingsfientliga åsikter, som faktiskt bor i ett invandrartätt område. För inte borde det väl bara vara de med positiva åsikter om invandrar som får stå tillbaka om de inte bor granne med en arab, en alban eller en somalier. Det borde väl vara alla dessa hatfulla människor också, de som tycker invandrare bara är till besvär och ska skickas hem.

Trots det som händer i mitt område, trots alla skriverier och negativa rykten som florerar, så har jag nog aldrig trivts så bra som jag gör just här. Ja, någon tände eld på en bil för inte så länge sedan, i somras fick vi en ruta krossad på jobbet och vissa av mina grannar vet inte vart volymknappen sitter på deras stereoapparater, men vart brinner det inte, vart krossas rutor inte av snorungar och vart spelar grannen inte för högt?

Vad är det för skillnad på min granne Mohammed och din granne Anders? Förutom att min granne inte föddes i Sverige, talar svenska med brytning, har mörk hud och mörkt hår och gillar att spela annan musik än Gyllene Tiders Juni, Juli, Augusti på repeat en hel sommar (ja, det har faktiskt hänt mig, varje onsdag, fredag och lördag i tre månader). Grannar är underbara eller irriterande, oavsett vad de pratar för språk.

... och eftersom det här inlägget nu slutat handla om röstning och istället övergått till ett inlägg om varför man vill sparka vissa grannar och krama andra, så ska jag avsluta här. Men jag vill tillägga att jag som bor, lever och arbetar i ett invandratätt område, som varje dag träffar människor med tjugo olika kulturer, nog har en mer trovärdig bild av mina grannar än vad Jimmie Åkesson och hans anhängare har.

2 kommentarer:

  1. Svaret är ja, man får rösta på vad som helst.

    SvaraRadera
  2. I en demokrati får man rösta på det man vill. Den lilla människan får bestämma själv.

    SvaraRadera