torsdag 24 mars 2011

Tidskrävande

Att vara förskollärare handlar inte enbart om att vara med barnen, det är inte bara en fråga om att planera en god pedagogisk verksamhet, det är väldigt mycket runt omkring också. Saker som tar tid från barnen tyvärr, alla möten man ska gå på och allt arbete man gör utanför sin schemalagda tid. Igår satt jag i tre timmar och arbetade med mina ansvarsbarns portfoliopärmar där vi dokumenterar deras utveckling.

Just nu har jag fem ansvarsbarn, två av dem ska börja förskoleklass till hösten så deras pärmar håller jag endast på och lägger till saker i. De övriga tre håller jag på att omarbeta helt och hållet eftersom vi nyligen gått över till ett nytt (och mycket tydligare) sätt att arbeta med dem. Gårdagen ägnade jag mest åt att gå igenom alla bilder för att se vilka som skulle sparas och vilka som skulle kasseras.

Den nya strukturen är betydligt mer lättarbetad, det som tar tid är ju egentligen att ändra från det gamla till det nya systemt, med alla nya mallar. Men som sagt, det är tydligare och det gör definitivt saken lättare. Idag tänkte jag ta en stund på förmiddagen så att i alla fall ett av mina ansvarsbarn ska få göra hand- och fotavtryck, samt rita självporträtt och lite annat smått och gott som ska in i pärmarna.

Någon gång väldigt smart måste jag också börja ordna inför vårens utvecklingssamtal med mina ansvarsbarns föräldrar, men jag vill göra färdigt portfoliopärmarna först och i arbetslaget har vi fortfarande ungefär halva barngruppen kvar att gå igenom, för att skriva utvecklingsplaner för alla, så att vi vet vad vi ska gå igenom på samtalen. Som sagt, det tar tid men man får ju hoppas att det ger något i slutändan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar