söndag 27 mars 2011

Politikersnack

Det får bli ytterligare ett inlägg, direkt i hälarna på det förra. Jag läste nämligen något intressant på Aftonbladets hemsida just nu. Det verkar som att Håkan Juholt, mannen vars namn jag hörde för första gången för bara ett par veckor sedan, har planer på att Socialdemokraterna ska bli ett parti som lyssnar på svenska folket. Ja, ni läste rätt, han tycker att våra åsikter är viktiga, inte bara de som han och hans partikamrater tycker är intressant.

"[Socialdemokraterna ska] prata med och lyssna till människorna, de som påverkas av besluten [...] Traditionellt har Socialdemokraterna gillat starka ledare. Som pekar med hela handen. Som vet vad som är bäst utan att ha frågat. Nu ska medborgarna tas på allvar. De ska talas med. De ska lyssnas på. De ska tas på allvar." [Lena Melin, Aftonbladet 2011-03-27]

Det låter ju helt klart bra, att vi för en gång skull ska tas på allvar, att de beslut som berör oss som individer och som land, faktiskt ska utgå ifrån oss. Jag vill väldigt gärna tro att det kommer bli så här, och att vi kommer tas på allvar, men cynikern i mig menar att det här är politikersnack och vi vet ju alla på hur stort allvar man ska ta sådant, nämligen inte alls om man inte gillar att bli besviken.

Juholt vill kolla över pensionssystemet för att säkerställa att alla får den pension de ska ha rätt till och (får man anta) inte ska behöva leva på existensminimum även om det är hårda ekonomiska tider i landet. Även privatisering och utförsäljningen av statsägda företag ska ses över, tillsammans med en rad andra målsättningar där bland annat fattigdom, arbetslöshet och vård står högt på listan över saker som ska ses över.

Avskaffa barnfattigdom - jag skrev nyligen ett inlägg om detta med barnfattigdom där jag bland reagerade på definitionen av barnfattigdom, nämligen att ett barn anses vara fattigt då familjen inte har råd att köpa barnet de senaste prylarna eller åka på semester och skolresor. För mig som växte upp fattigt känns den här definitionen lite väl överdriven, inte är man fattig bara för att man inte har en ny mobil. Men som mål för Socialdemokraterna är det sannerligen beundransvärt och jag hoppas det här är något som kommer att prioriteras inte bara av (S) utan hela svenska folket, en gemensam satsning på barnen.

Minska ungdomsarbetslöshet - ytterligare ett mål jag hoppas det kommer läggas krut på. Enlight EkonomiFakta låg arbetslösheten bland unga i Sverige under sista kvartalet 2010 på 21,6 procent, motsvarande 7,6 procent arbetslösa i hela landet under februari månad i år. Det är alltså nästan en fjärdedel(!) av alla människor i åldrarna 15-24 som står utan arbete.

Världens bästa sjukvård - här tycker jag ändå att vi ligger långt framme även om allt så klart kan bli bättre över tid. Som alla lärare känner till, så utvecklas man hela tiden, man är aldrig färdig och man får aldrig bli färdig. Vad jag undrar är varför vi måste vara världsbäst. Vi ska vara världsbäst på trafiksäkerhet och sjukvård och alkoholpolitik och skola. Personligen tycker jag inte det är så viktigt att vara bäst i världen så länge man har ett bra och fungerande samhälle där alla människor tas om hand och får den vård de behöver. Till skillnad från till exempel Amerikanarna, där det ju varit ramaskri på grund av Obamas förslag om att förbättra den offentliga vården genom att bland annat höja skatterna, så tror och hoppas jag att vi svenskar aldrig kommer bli så själviska att vi förnekar en sjuk människa vård bara så att vi ska kunna betala mindre i skatt.

Högre löner i offentliga sektorn - som anställd inom den offentliga sektorn vill jag bara säga; Ja, tack! Nu säger jag inte att jag tycker att jag personligen har en låg lön, jag klara mig alldeles utmärkt på den rent ekonomiskt, men med tanke på allt jobb jag lägger ner, så mycket jag ger av mig själv, så skulle det inte kännas som att jag var överbetald med ytterligare ett par tusen i lönekuvertet. Det är ju inte som att vi kräver politikerlöner, bara skälig ersättning för att vi tar hand om våra gamla, unga och sjuka.

Bekämpa olika former av segregation - ännu något jag mer än gärna skriver under på att vi behöver här i Sverige, särskilt efter SDs horribla intåg i regeringen och det äckliga sätt på vilket detta öppnat upp för alla smygrasister att titta fram. För bara någon vecka sedan läste jag en inte alltför subtil insändare i lokaltidningen, där det med all önskvärd tydlighet framgick att Sveriges alla problem beror på invandrare. Själv bor jag i en mycket integrerad statsdel (enligt min chef), här bor människor från hela världen men tyvärr är det ont om svenskar. Som boende och arbetande i det här området så har jag definitivt en fördel när chefen vill att vi är goda ambassadörer för vår förskola, jag vet ju fantastiskt det är att inte bara arbeta med barn från olika kulturer och bakgrunder, jag bor även mitt i smeten, bland alla araber, albaner, bosnier och somalier.

Se över pensionssystemet - enligt artikeln i Aftonbladet som jag länkade till ovan, så har Sveriges pensionssystem "hyllats världen över för att det är stabilt. Här finns ingen risk för att samhällsekonomin går över styr för att pensionerna galopperar iväg. Pensionärerna, och de blivande pensionärerna, har däremot inte varit lika imponerade. Pensioner på 50, 60 procent av avgångslönen är ingen ovanlighet. När ekonomin backar, som under finanskrisen, sjunker pensionerna. Ur den enskildes perspektiv är pensionssystemet allt annat än stabilt. Håkan Juholt vill nu utvärdera pensionssystemet tillsammans med LO, TCO och Saco. Får löntagarna ut vad de borde få ut? Eller inte."
Allt jag vill säga om detta är att det var på tiden.

Storsatsning på lärande för både barn och vuxna - det finns väl inte så mycket att säga om detta annat än att det behövs, det har krävts pengar och resurser till skolan så länge jag kan minnas, ökad lärartäthet och minskade barngrupper och klasser. Nu när även förskolan räknas som en skolform där undervisning och lärande ska ske, så skriver jag även med barngrupper istället för enbart klasser. Den svenska skolan är bra, men den kan definitivt bli bättre och även om vi inte behöver vara världsbäst, som jag skrev ovan, så behöver det ändå bli en ändring. Häromdagen skrev jag ett inlägg om barn och ungas språkförståelse, och det idiotiska uttalnde en av mina kursare gjorde när vi pluggade till lärare. Så länge hon förståe vad eleven försöker att säga i sin text, så bryr hon sig inte om ifall det är rättstavat. Som språkpolis gör det mig nästan sjuk att höra något sådant och jag hoppas att Socialdemokraternas satsning på skolan, även kommer innebära att det satsas på läs- och skrivfärdigheter.

Se över avregleringar av bl.a. järnvägen och elmarknaden - det här är ärligt talat något som jag intresserat mig väldigt lite för, även om jag så klart vet att det varit tal om att sälja SJ, Systembolaget och nu senast (delar av) Vattenfall till privata aktörer, istället för att behålla dessa företag i statlig ägo. Efetrsom jag inte vet alltför mycket om det ska jag inte uttala mig, men jag undrar ändå vad som är så bra med att ha privatägda företag när det i alla år gått precis lika bra med vårt nuvarande system. Folk kallar det (felaktigt för övrigt) kommunistiskt att folket äger statliga bolag tillsammans, men vad exakt är det som är så dåligt med statligt egendom?

Hua mig, det blev långt. Var det någon som orkade läsa igenom allt det? Jag vet inte ens hur vettigt det är, det här är ju bara mina privata tankar och funderingar. För att riktigt miskreditera mig själv så kan jag ju erkänna att jag inte har mycket på fötterna, jag kan lite om mycket, men om politik allra minst. Ja, kanske vet jag mindre om traktorer och andra tunga fordon än jag vet om politik, men ni förstår poängen.

Nu är det snart dags för mig att ge mig av till den stora staden i väst, jag känner Göteborgs locktoner kalla på mig och jag vill bara dit nu, nu, nu! Klockan är tio i tolv, min syster lär dyka upp närsomhelst nu och sedan bär det iväg. Om jag köper något fint så vill jag bara varna alla att jag tänker bryta mitt löfte om att inte göra detta till en modeblogg, och visa upp lite bilder. Kanske även bild på ett par sexiga skor till en viss person.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar