tisdag 28 juni 2011

Dagens sista förbannade tankar

Jag kommer säga redan nu att jag inte kommer lägga till några länkar i det här inlägget, mest eftersom jag är för lat för att leta upp nyheter som vid det här laget är säkert en vecka gamla. Det jag ville skriva om var i alla fall det sommarläger för barn som det politiska partiet Svenskarnas Parti kommer att anordna. Tydligen behöver föräldrarna inte vara medlemmar i partiet, däremot så är det krav på att barnen är svenskar.

Även om alla mina barn på jobbet är svenskar födda i Sverige, om än flertalet föräldrar är födda i andra länder, så gissar jag på att ingen av dem skulle tillåtas delta i detta sommarläger, jag tror nämligen vi alla vet vilka värderingar Svenskarnas Parti har. Men tro det eller ej, det här inlägget skall faktiskt inte handla om detta totalt vidriga extremistparti eller deras förvrängda människosyn, utan om det gensvar lägret fått i media.

Förra veckan läste jag en insändare i min lokaltidning, TTELA, där skribenten menade att det inte alls var något fel med att endast tillåta "rena" svenskar att delta i ett sommarläger, inte när judiska församlingar anordnade läger för renrasiga judar. Vad denne man verkade ha missat var att judiska församlingar består av människor av samma religion, samt att judar faktiskt inte tillhör en egen ras så som vita, svarta eller asiater.

Jag hade tänkt skriva en svarsinsändare men slapp det när någon skrev in och påpekade precis det jag hade tänkt säga, att det är skillnad på att anordna läger där man enbart tillåter människor av en viss nationalitet och ett visst utseende jämfört med att en religiös organisation ordnar ett läger för barn som tillhör deras kyrka. Efter den insändaren blev det i alla fall tyst på människan som predikade rasbiologi.

Ibland undrar jag hur dumma folk egentligen är, när de tror att de kan slänga ur sig vad skit som helst för att rättfärdiga sina rasistiska ideologier. Hur kan man tycka det är okej att förtrycka och särbehandla andra människor baserat på det faktum att de har en annan hudfärg eller ett efternamn som inte klingar svenskt - ja, eller åtminstone som inte låter som att det tillhör "
det västerländska genetiska och kulturella arvet
". Man blir ju fan mörkrädd.

1 kommentar:

  1. Jag undrar om du känner till att det finns fler läger, tex så har somaliska föreningar anordnat läger för barn där endast somaliska barn fått delta. Är detta hemskt? Vad gäller de judiska lägren så har minst ett av dem anordnats av en judisk extremistorganisation och de accepterar inte trosfränder som inte tillhör deras folkslag. Och ja, det existerar en judisk folkgrupp. Jag skulle vilja se dig säga till judar att de inte är ett etniskt folk, utan bara en religion. Hade varit kul att se deras reaktioner på detta.

    I vilket fall som... Lägret är ett sommarläger och anordnas inte för barn, men barn är välkomna. Massmedia har helt felaktigt och medvetet ljugit ihop att Nordisk Vision är ett "barnläger" bara för att barn inte behöver betala inträde.

    Däremot är det utan tvekan så att det är ett läger av och för etniska svenskar samt våra broderfolk. Med tanke på att det i dagsläget inte finns någon dylik verksamhet för etniska svenskar, men flera andra för andra folkslag, så undrar jag verkligen vad problemet är?

    Får inte etniska svenskar umgås tillsammans utan att det skall vara en viss procentsats främmande folk med? Eftersom jag själv bor i Malmö- en av många städer där etniska svenskar börjar bli en minoritet- ser jag verkligen fram emot att få umgås med mina fränder. Ett par dagars respit från påminnelsen om att mångkulturens helvete och min kommande minoritetsstatus (även om etniska svenskar inte åtnjuter något stöd eller existensberättigande från staten) är verkligen något jag ser fram emot.

    Jag har för övrigt även jobbat på en förskola. I Malmö. Där var det inte många etniskt svenska barn- alltså en liten inblick i framtidens Sverige.

    SvaraRadera