onsdag 13 juli 2011

Eld! Eld! Eld!

Strax före klockan två i natt när jag varit på snabbvisit till toaletten och precis återvänt till sängen hörde jag något som lät som poff! och det slog upp ett starkt eldsken utanför mitt sovrumsfönster. När jag tittar ut ser jag att någon tänt eld på bänken som står intill husväggen och även hällt ut bensin på stenläggningen under bänken. Jag ringde 112 och fick antagligen en av deras mest oengagerade operatörer på tråden.

Op: SOS Alarm. Vad är det som hänt?
Jag: Det brinner nere på gården!
Op: Brinner? På gården?
Jag: Ja. Under mitt sovrimsfönster, jag såg när eldslågorna slog upp.
- tystnad -
Op: Är det så mycket att du inte kan släcka det själv?
Jag: ... eh, det brinner i parkbänken därnere och jag tror de hällt ut någon slags vätska på marken.
Op: Vad är adressen?

Jag gav henne min adress, vilken hon upprepade, jag gav henne mitt namn vilket hon upprepade, jag gav henne mitt telefonnummer och hon sa att en bil var på väg. Det tog kanske tio minuter innan brandmännen dök upp tillsammans med två poliser. Vid det laget hade det nästan slutat brinna men det stank bensin, bänken hade brännmärken och ett par rutor i vår inglasade entré hade spruckit av trycket.

Jag bor i ett område i stan som har rätt dåligt rykte och ja, jag medger att det händer saker här som ofta får mycket uppmärksamhet i media, men jag har aldrig oroat mig för att på här. Däremot är jag inte så dum att jag försöker släcka en eld anlagd av en idiot med bensin på flaska som han eller hon kånkar runt på. Kan man tända eld på gården utanför ett flerfamiljshus så kan man göra vad som helst.

1 kommentar:

  1. usch vad otäckt! Skulle göra precis som Du. Galningar finns det gott om här i världen!
    En kram från mig och önskar Dig en bra dag trots allt...

    SvaraRadera