tisdag 19 februari 2013

Här en häst och där en häst

Hela Sverige tycks ha fått gemensam nojja mot hästkött och nu testar det ena företaget efter det andra sina produkter för att säkerställa att det inte finns något hästkött i just deras varor. Jag kan hålla med om att det som står på innehållsförteckningen också ska vara det som finns i varan, men är det någon där ute som faktskt tror att det är skadligt att äta hästkött så till den milda grad att dessa varor nu måste förstöras?

När jag var liten stod det ofta en förpackning hamburgerkött på frukostbordet, med andra ord skivat rökt hästkött som folk gladeligen har på smörgåsen som pålägg. Vad jag vet har inga av den senaste tidens tester för hästkött även visat tecken på farliga ämnen i köttet. Som min svåger sa, det är ju inte travhästar som malt ner så vi behöver ju knappast oroa oss för diverse mediciner och preparat dessa kan ha fått i sig.

Mannen som ville köpa all lasagne från Findus för en symbolisk summa och sedan skänka maten till de fattiga, fick ett snabbt avslag från företaget eftersom denna fullt ätbara mat istället ska brännas och bli till biogas. Varför inte låta konsumenterna bestämma om de är villiga att äta hästkött istället för att bidra till hysterin och det tabu som ligger på att äta hästkött, som om det inte bara är farligt utan även moraliskt fel.

Kött är kött i min mening, vissa saker smaker gott, andra saker smakar inte lika bra och vissa saker vill man inte ens smaka på. För mig går gränsen vid inälvsmat så jag köper inte sådan mat. Hade jag inte velat köpa lasagne innehålande hästkött hade jag heller inte köpt den, men fick jag någonsin valmöjligheten? Nej. Istället antogs det att hästkött istället för nötkött skulle skapa masshysteri bland köparna.

Hittills har jag i alla fall inte märkt av någon hysteri eller ens en särskilt stor upprördhet bland Sveriges befolkning, antagligen eftersom ingen faktiskt bryr sig ett skit och det är bara media som tillåts blåsa upp detta till löjliga proportioner. Så varför inte märka om maten och skänk bort den eller sälj den till reducerat pris? Hästkött som pålägg har aldrig skadat någon, så varför skulle hästkött i lasagne vara så märkvärdig?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar