onsdag 27 februari 2013

Ny behandling påbörjad - en tidsbeskrivning

Igår var det äntligen dags att få börja med den ny behandling som jag blev lovad redan förra våren att jag skulle få börja med i augusti. Detta blev inte av då min dåvarande neurolog hastig och (o)lustigt slutade och jag fick vänta länge på att få komma på besök till min nya läkare. Men för några veckor sedan kom äntligen kallelsen och igår var det dags. Så här såg min dag ut.
  • o6.55 - vaknar fem minuter innan väckarklockan är satt att starta. Skönt!
  • 07.40 - sätter mig på första bussen av två som ska ta mig till sjukhuset
  • 08.10 - kommer fram till sjukhuset och anmäler mig i receptionen
  • 08.35 - kommer in till läkaren fem minuter efter avtalad tid. Ovanligt snabbt!
  • 08.55 - klar hos läkaren, frågar i receptionen när jag ska få komma in till sköterskan för att påböörja behandling. Klockan 10.00 är det tänkt men sköterskan säger att vi kan sätta igång tidigare eftersom återbesöket hos läkaren gick så snabbt.
  • 09.05 - Sköterskan berättar att det blivit miss med leverans och läkemedlet kommer inte förrän 11.00
  • 09.15 - köper lite fika i kafeterian och ägnar en timma åt småprat med syrran och mamma i telefon
  • 10.20 - går tillbaka upp till Neurologmottagningen
  •  10.30 - får komma in till sköterskan för att ta några prover, samt göra ett kognitivt test (som jag var alldeles utmärkt lysande på, så klart!) och sedan även fylla i några listor hur jag anser mitt sjukdomstillstånd är och hur det påverkar min vardag
  • 10.50 - får en nål satt i armen efter det vanliga letande efter mina djupliggande ådror, får även pencillin och kortison samt ett par värktabletter
  • 11.05 - droppet sätts igång
  • 12.10 - lunchen serveras; potatis, köttbullar och brunsås, kokta morötter och lingonsylt som inte smakar särskilt mycket men jag skrapar tallriken ren
  • 12.30 - lägger mig för att läsa en stund
  • 12.35 - märker hur det börjar tjockna i halsen och det är svårt att svälja. Allergisk reaktion!
  • 12.50 - ringer på sköterskan som kommer och kopplar loss droppet en stund
  • 13.10 - droppet startas upp igen efter att det tjocka i halsen har lagt sig
  • 14.55 - behandlingen är färdig och jag får nålen uttagen och blir omplåstrad
  • 15.10 - sätter mig på första bussen av två som ska ta mig hem
  • 15.50 - hemma!

1 kommentar:

  1. Är det Mabthera du fått? Jag fick också en reaktion i halsen så att droppet kopplades bort ett tag. Efter ca en halvtimme startades det om och jag kände inget mer...

    SvaraRadera