lördag 16 februari 2013

Städ- och tvätt- och bakdag

I början av veckan planerade jag och min syster ett besök till mamma den här helgen för att fika tillsammans med henne. Tyvärr glömde vi bort att fråga henne om det gick bra. Det visade sig att hon skulle på födelsedagsfirande för en av mina mostrar den här helgen så de där planerna på fika hemma i hennes kök föll liksom platt. Istället ringde min syster mig i veckan och berättade att hon ordnat med fika. Hemma hos mig!

Imorgon kommer alltså syster, svåger, Lilla Stjärnan och brorsan hir för att fika i mitt kök istället. Det betyder att jag för en gång skull måste städa och inte kan skjuta på det till nästa helg. Annars är jag väldigt duktig på att skjuta upp saker som absolut inte måste göras. Men som sagt, det gick inte för sig den här helgen så nu har jag tvättat och diskat och städat. Lite bakning har det också hunnits med så klart.

En trogen gammal favorit i den här familjen är äppelkaka gjord efter gammelmormors recept och med massor av vaniljsås. Igår kväll medan jag funderade på detta insåg jag att det kanske är lite för lite att bjuda bara på en kaka och kanske är det dags att göra något med den där apelsinerna i kylskåpet. Sagt och gjort, det blev supergoda och saftifa apelsinmuffins - tyvärr utan glasyr eftersom jag inte har något florsocker.

Jag vet inte hur det är med er, kära läsare, kanske planerar ni era bakäventyr och ser till så att ni faktiskt har allting hemma innan ni sätter igång. Personligen tycker jag det är en rätt så mesig metod. Här hemma hos mig bestämmer jag vad jag ska baka kvällen innan och hoppas på att jag har allting som behövs. Möjligen beror det på att jag följer receptet när jag bakar (och hur roligt är det?) medan jag lagar mat på en höft.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar