onsdag 3 juli 2013

5:2 rapport efter (nästan) tre veckor

Imorgon ska jag göra min andra dag av fasta den här veckan som alltså är vecka tre totalt sedan jag började med 5:2 (äta fem dagar och fasta två dagar i veckan) och glädjande nog kan jag se resultat på vågen. Min viktnedgång med regelbundna och (oftast) nyttiga måltider har inte gått särskilt bra trots idogt kämpande i ett och ett halvt år. På två veckor med 5:2 har jag dock gått ner 2,5 kilo.

Den här veckan fastade jag på måndag istället för tisdag eftersom jag skulle äta lunch med syrran på tisdagen och det slarvades en hel del med mitt annars så noggranna kaloriintag även på de dagar då jag får äta. Jag har ju läst och hört väldigt många människor berätta att på så kallade ätardagar kan man vräka i sig vad som helst men jag har hittills inte gjort det eftersom jag tycker det verkar dumt.

Men tisdagens lunch bestod av buffé på en kinaresaurang med ris och tre olika grytor, plus en massa bitar sushi som jag fick stoppa mig själv från att äta till sist. Efter lite shopping blev det även en milkshake från en hamburgerrestaurang och på kvällen, trots att jag inte egentligen var hungrig, åt jag nudlar till middag. Det visade sig på vågen och idag har jag inte varit mycket bättre.

Det blev två istället för en smörgås till frukost, salladen som jag åt till min köttfärssås och spaghetti vid lunch innehöll en massa fetaost och till middag blev det det vitaste av vita hamburgerbröd och fiskburgare följt av en stadig efterrätt på nästan en halv chokladkaka. Den stora varianten på 200 gram som jag åt medan jag tittade på film. Jag ser faktiskt fram emot morgondagens fasta nu.

Från och med nästa vecka har jag semester och då ska jag även börja med att fasta varannan dag under de fyra veckor som min semester varar, men så snart det är dags att börja arbeta igen så blir det 5:2 metoden som gäller. Främst eftersom jag inte kommer orka jobba om jag skulle fasta varannan dag men även eftersom jag vill föregå med ett gott exempel för barnen och faktiskt äta de flesta dagar.

I vanliga fall är jag ju så anti allt vad dieter och gå-ner-i-vikt-snabbt-metoder som man kan läsa om i alla tidningar, särskilt så här i sommartider. Men jag måste ändå säga att jag tror helt och fullt på 5:2 när det gäller att gå ner i vikt och förhoppningsvis hålla den. Det är ju trots allt inte särskilt svårt att fasta från klockan 18 och 24 timmar framåt, i alla fall har det inte varit det för mig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar