lördag 20 juli 2013

Fallens Dagar

Igår följde jag med syrran, svågern och Lilla Stjärnan in till stan eftersom festivalen Fallens Dagar just nu pågår för fullt. I år har de bjudit in alla från Robin Stjernberg till Eric Saade och Bo Kaspers Orkester att spela på stora scenen på torget och längs kanalen står det en lång rad av öltält, alla med sin egen liveunderhållning och en underbar utsikt över kanalen och vår fina lilla sommarstad.

Första stoppet för oss blev en sväng ner till slussarna för att titta på dagens sista påsläpp av vatten. Det spelar ingen roll hur många gånger jag ser det, jag tröttnar aldrig på detta mäktiga skådespel. På söndag när de släpper på vattnet för sista gången vid lockan 23 på kvällen så lyses hela området upp av spotlights och det brukar spelas mäktig musik innan fyrverkerierna smäller av en stund senare.



Det här var Lilla Stjärnans första besök vid slussområdet och hon tyckte nog det mest spännande var att sitta i sin vagn och pilla med broräcket och smila för kameran eftersom hon är en sådan linslus. Tydligen hade syrrans svärmor oroat sig över att "någon elak människa" skulle komma fram och försöka skada henne, något som varken syrran eller jag fattade. Men bara för att lugna alla, Lilla Stjärnan är helt oskadd.

Efter att vi stått där en stund till och tittat vandrade vi in mot stan tillsammans med resten av besökarna och tog en tur längs kanalen innan vi gick upp mot huvudgatan. Varenda uteservering var så klart fullsatt och på torget spelade Eric Saade på högsta volym så det var en hel del skrikande tonårsflickor i omlopp. Vi lyckades få ett lugnt bord på Pitchers där vi åt middag och hade det riktigt gott.

När vi alla var mätta och glada gick vi runt i stan en stund till, tillbaka ner mot kanalen och sedan tillbaka till där vi parkerat bilen. Jag blev avsläppt hemmavid och det bestämdes att på måndag ska jag ut till det lilla gula huset på landet för att ta hand om Lilla Stjärnan medan resten av familjen (syrran, svågern och hans föräldrar) kapar ved som de ska ha att elda med till vintern.

Själv tänker jag undvika vedkapen och istället gå på en långpromenad med Lilla Stjärnan, så snart jag listat ut vart man faktiskt kan komma någonstans som inte innebär att man måste gå ute på stora vägen. Fram tills måndag tänker jag njuta av solen på min balkong, även om det fortfarande irriterar mig att jag bara jar sol från klockan 16 och framåt. Men det är bara att göra det bästa av det.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar