torsdag 11 juli 2013

Första steget till ett nytt hem

För några veckor sedan köpte jag ett nytt köksbord med fyra tillhörande stolar på Ikea eftersom jag tröttnat på mina hemska köksstolar med metallben som viker sig. Jag hade verkligen tänkt skruva ihop bordet och stolarna redan den helgen men i vanlig ordning sköt jag på det och lådan står fortfarande i hallen utan att jag ens öppnat den. Men idag ska det äntligen ske.

Mestadels sker det eftersom min syster erbjöd sig att komma hit och hjälpa mig skruva ihop det så att jag äntligen kunde få det på plats. Hon har även erbjudit sig att ta med den gamla möbeln till återvinningscentralen medan jag passar Lilla Stjärnan. Mina go'a systerdotter ska få hjälpa mig vika tvätt medan syrran är iväg. Fast mest blir det väl jag som viker och hon som river.

Nu när jag ska få lite ordning i köket har jag riktigt kommit i farten med att göra om här hemma. Nästa steg i omvandlingen ska bli en ny soffa eftersom jag numera hatar mina soffor och knappt använder dem längre. Det enda som faktiskt är bra med dem är att det är avtagbar klädsel som jag kan tvätta när katterna har varit framme och tyckt att det är en bra idé att spy i soffan.

I början av veckan var jag på Ikea och testade varenda soffa de hade innan jag hittade en som både var skön och snygg (snygga, stenhårda soffor har de gott om) men något inköp kommer det inte bli förrän efter sommaren när jag får min retroaktiva löneförhöjning. Tills dess kan jag njuta av att titta på bilder på den verkligen supersköna soffan jag sett ut, en TIDAFORS i mörkbrunt.

De som känner mig vet att jag tjatat om en soffa med stora, mjuka kuddar i flera år nu men det har liksom inte blivit av att jag köpt någon, särskilt eftersom jag har en katt med bulimi som hetsäter och spyr överallt han kommer åt. Min bror lär väl i vanlig ordning säga åt mig att inte köpa en ny soffa på grund av detta men jag städar hellre lite extra än har en soffa jag inte trivs med.

När soffan väl är inköpt så står även ett nytt soffbord på önskelistan, en snygg TV-bänk och ett nytt skrivbord även om det verkar närmast omöjligt att hitta ett skrivbord med underhängande skiva där tangentbordet kan stå. Min gissning är att många använder laptop nuförtiden och därför har skrivbordstillverkarna slutat hänga på den där utdragbara skivan. Löjligt, störtlöjligt!

2 kommentarer:

  1. Soffan ser verkligen jätteskön ut. Önskar dig en fin helg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Detsamma!

      Och ja, soffan är verkligen helt underbart skön att sitta i =D

      Radera