tisdag 23 juli 2013

Gråter inombords

Det finns många saker som irriterar mig så till den milda grad att min ilska tar sig extrema uttryck och jag kan tjata om dem så snart jag får chansen. Den senaste tiden har jag lyssnat mycket på radio medan jag legat ute på balkongen och solat. Därför har jag också hört ett flertal reklamsnuttar som spelas på radio; fläktarna med priser så ingen behöver känna sig blåst var kul, likaså ÖoBs cowboyfantasi.

Vad som däremot inte är lika roligt är Granngårdens reklam för att tala om att de har rea. Reklammakarna tar oss tillbaka till slutet av 1800-talet då Granngården först slog upp sina portar. En man frågar kvinnan Stina vad allt folket gör där och hon svarar att fästfolket har kommit från hela Moder Svea, för nu är det rea. Tydligen tror reklammakarna att fästfolk betyder de som gillar att festa istället för ett förlovat par.

Minst lika irriterande är Volvos reklam där ett par är ute och kör och kvinnan frågar vart de ska tanka. Mannen svarar; "Tanka? Vi har ju Volvo-kort" varpå kvinnan blir irriterad och säger; "Man måste väl tanka även om man har Volvo-kort. Så vart ska vi göra det?" Mannen fortsätter envisas med att säga "Tanka?" med höjt tonläge på slutet, vilket alla vettiga människor vet gör det till en fråga och inte ett påstående.

Sådana här saker stör mig så till den milda grad, den lilla språkpolisen i mig har varit i tårar många gånger den senaste veckan. Jag menar inte att alla ska veta vad fästfolk betyder men om man inte vet vad ett ord betyder ska man heller inte använda det. Förresten är det inte så jävla svårt att slå upp ett ord, det kallas att googla och tydligen så har ju runt 65% av befolkningen tillgång till Internet dagligen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar