måndag 3 augusti 2009

Reflektion

Ni vet hur man ibland brukar säga att det finns två sidor av varje mynt. Jag tror att i mitt falll finns det tre sidor, aknske till och med fyra. Jag ska erkänna att det här inte är särskilt genomtänkta tankegångar som kommer följa, så antagligen lär det blir förvirrande. Det här är mest ett sätt för mig att skriva ner vad jag tänkt så att jag kan gå tillbaka senare och läsa, men det hindrar ju ingen från att fortsätta läsa detta.

Den första sidan av mig är den superpessimistiska och gnälliga sidan. Den sidan av mig som skrivit flera av dagens inlägg i den här bloggen och klagat på sin MS och sin trötthet i gnälliga ordalag. Ja, jag erkänner att den sidan av mig tittar fram ofta och i olika sammanhang. Det är alltså inte bara min sjukdom jag beklagar mig över. Jag har många, många saker jag gnäller om, både som rör mig direkt och sådant jag irriterar mig.

Sedan har vi den modiga men ändock ack så gnälliga sidan. Den sidan som med stoiskhet biter ihop men ändå klagar mellan sammanbitna tänder. Den sidan av mig som vill ge sken av att vara positiv trots att det mesta jag säger kommer ut väldigt negativt, om än med en så kallad positiv vinkling. Sidan av mig som låtsas ta allt med ro och jämnmod, men som oftast bara visar exakt hur självupptagen och gnällig jag kan vara.

Den tredje sidan av mig är sidan som aldrig säger något, som uthärdar. Sidan av mig som är stark och som gör att jag tar mig igenom livet utan att bryta sönder och falla samman, hur negativ jag än må vara. Det är en starkt lysande kärna inuti mig som inte låter mig vara svag på insidan, hur mycket jag än verkar brytas ner på utsidan. Detta är sidan av mig som gör att jag kan resa mig upp varje gång jag blir slagen till marken.

Så kanske är det värt att minnas, att under all min nagativitet och pessimism, finns det något som är bättre och starkare än det här skalet som omger mig. Jag är en person som aldrig kommer ge upp, som kommer fortsätta resa mig hur många gånger jag än faller, hur mycket andra sidor av mig vill ge upp. Jag kanske gnäller men i slutändan så kommer det aldrig förstöra mig, jag är starkare än all skit som någonsin hänt mig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar