torsdag 26 juli 2012

Denna sommartid igen

Som de flesta säkert redan vet om de läste mitt inlägg för ett par månader sedan, så avskyr jag sommartid med en glödande passion. Jag har dock accepterat (mer eller mindre) att otyget är här för att stanna och vi som ogillar sommartid kan gnälla allt vi orkar utan att något kommer hända. Jag har en slags sundhet i min avsky för detta onaturliga fenomen, till skillnad från vissa andra.

Nu senast (ja, för ett par veckor sedan i alla fall) var det en insändare i min lokaltidning om just detta med sommartid där skribenten menade att om vi slutade ställa om klockan skulle global uppvärmning bromsas. Tydligen har denna person tagit det alltför bokstavligt att vi får fler soltimmar när vi ställer fram klockan, som om dygnet på något sätt får fler timmar vilket ju är, ja, knäppt.

Jag vet att jag kan ha rätt så rabiata åsikter emmelanåt och även högljutt delger andra dessa, men jag vill ändå tro att det finns någon slags logik i mitt predikande. Vad gäller sommartid är det kanske inte så mycket logik som gäller utan snarare det faktum att jag är självisk, men nog fan är mina åsikter bra mycket klokare än stolpskottet som tror vi kan stoppa polarisarna från att smälta.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar