fredag 5 februari 2010

Ärliga försäljare - finns dom?

Det är dags att köpa ett nytt anti-virusskydd igen och jag tror att även denna gång får det bli Trend Micro som har fungerat över förväntan bra under det senaste året. Jag var lite tveksam när försäljaren föreslog det, främst efetrsom det var så mycket billigare än de andra alternativen och när har ni någonsin träffat en försäljare som inte försöker pracka på en de allra dyraste? Jag skulle gissa att det är aldrig eller sällan även för er.

Visst verkar det väl som att vart deän jobbar så ska de alltid försöka tvinga på en sina dyraste apparater genom att överdriva hur bra något annat är, fara med halvsanningar eller rent av ljuga för att de tror att kunden inte förstår bättre. Det har alltid fascinerat mig att de skickar ut reklamblad, antagligen för tiotusentals kronor i månaden, med kampanjpriser och erbjudanden på varor de inte ens vill sälja när man kommer dit.

Jag köpte en tvättmaskin för 4000 kronor som jag tyckte var alldeles lagom dyr och försäljaren villes sälja en för sjutusen eftersom han påstod att den jag köpte endast var till för att köra någon gång ibland, som ett komplement till en "riktig" tvättmaskin, till exempel att ha i sommarstugan. Om jag köpte den billigare och körde som vanligt skulle den hålla i två år. Den höll i fem innan den skramlade sönder i en flyttbil.

När min syster och jag bodde tillsammans för en herrans massa år sedan så ville hon ha en TV i sitt sovrum så att vi slapp bråka om fjärrkontrollen. Den försäljaren då påstod att den billiga TV hon sett i reklambladet bara skulle gå att använda i ett år etter två eftersom vi skulle gå över till digitalt istället för analogt nät här i Sverige och den TVn skulle då inte längre fungera för den hade inte rätt uttag baktill.

Gissa nu, kära läsare, hur det gick med min systers TV när vi övergick till digitalt nät. Ja, ni gissade rätt, den fungerade alldeles utmärkt och vad jag vet gör den det fortfarande. Så ni förstår min skepsis när försäljaren förra året sa att nej, de hade inte F-Secure som min bror rekommenderat mig att köpa och Norton skulle jag inte ta för det var bara dyrt och dåligt. Nej, jag skulle satsa på Trend Micro som var billigare och smidigare.

Jag tittade på honom och han tittade på mig och jag tittade på fodralet och han sa med övertygelse att det här antivirusprogrammet var betydligt bättre, det tog inte lika stor plats, det var snabbare när det sökte genom datorn och det var bättre på alla sätt och vis - och det för ungefär hälften av vad jag skulle gett för ett Norton-paket. Så nu när det är dags att skaffa nytt så tänker jag köpa en ny årsprenumeration.

Man får inte vara dum, särskilt inte som Trend Micro levt upp till allting som försäljaren lovade. Och tänk vilken trevlig omväxling det var för min skull att slippa behöva kämpa emot och säga nej, tusen kronor är faktiskt lite väl dyrt och inte vad jag hade tänkt mig när jag kom in i butiken och kan de vara så jävla snälla och bara ge mig det jag vill ha? Fast jag brukar inte svära, mest bara sucka irriterat och insistera.

Till alla språkpoliser, mig själv inkluderad, vill jag be om ursäkt fför att jag använde ordet 'dom' istället för 'de' i titeln. Jag får krupp på folk som inte kan använda de och dem korrekt och ännu mer stirrig blir jag när de skriver dom. Fast allra mest så blir jag förbannad på de människor som tycker det är försvarbart att skriva dom i vanligt text. För det är det inte! Det är en dödssynd och borde vara straffbar med döden.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar