måndag 30 april 2012

Pendelvikt

Mitt nya liv består för närvarande av nyttig mat och koll på kalorier jag stoppar i mig. Träningen har jag för tillfället lagt på hyllan på grund av ett djävulskt värkande knä som gör ont vid minsta felbelastning. Faktiskt verkar det för närvarande gå bättre med viktnedgången utan träning utöver den dagliga motion jag får på min promenad till och från jobbet och allt jag rör mig på jobbet i arbetet med barnen.

Vad som oroar mig just nu är istället det jag läste för ett par veckor sedan om att kroppen alltid strävar efter att uppnå sin högsta vikt. Det innebär att om man vägt till exempel hundra kilo och går ner till sextio kilo, så får man kämpa hårdare än andra för att bibehålla den vikten eftersom kroppen tror att hundra kilo är normalt och alltså försöker återgå till den vikten så snart man slutar med medveten viktnedgång.

Min syster berättade dessutom om någon som vägt 120 kilo, gått ner i vikt, blivit gravid och efter graviditeten skjutit upp till 140 kilo. Nu planerar jag visserligen inte på att bli gravid men tanken är skrämmande nog ändå. Jag vill ju inte skjuta upp till tjugo kilo över min startvikt i framtiden. Fast det är ju som sagt i framtiden, just nu är det kaloriräkning och förhoppningsvis snart träning som gäller.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar