torsdag 13 december 2012

Elva nätter före jul

Rött och guld i julgranen i år
Julen närmar sig med stormsteg och nu på kvällen har jag klätt granen som de senaste två åren inte fått vara med eftersom jag inte firat jul hemma. Men i år kommer hela familjen hit och då måste ju även granen vara framme. I år körde jag med ett rött-och-guld tema som jag tycker blev rätt så fint även om jag önskar att jag köpt en ljusslinga med mindre ljud och mycket längre sladd än den jag har.

Förutom klädning av granen så har det varit en händelserik dag. Morgonen började med iordningställande av avdelningen inför vårt Lucia-firande och strax efter klockan åtta var föräldrarna bänkade och barnen tågade in i sina lucialinnen, tomtekläder och pepparkaksdräkter. Efter en stunds sång bjöd vi på risgrynsgröt, lussekatter och pepparkakor och hade en trevlig stund alla tillsammans.

Efter att den sista föräldern gått fortsatte dagen som vanligt och en timma efter lunch var det dags för mig att lämna förskolan och istället gå till vårdcentralen. Väl där fick jag lämna sju(!) rör blod eftersom jag i början av det nya året kommer få min nya bromsmedicin. Lätt omtöcknad av blodförlust tog jag bussen in till stan för att inhandla lite saker inför den stundande fullspäckade veckan.

På lördag kommer mamma, syrran och Lilla Stjärnan hit för at göra julgodis men det är bara början. All julmat ska även inhandlas och när jag ska hinna med det vet jag inte. På måndag kväll klockan sju ska jag göra en ny magnetröntgen. På tisdag ska jag tillbaka till Arbetsförmedlingen för fortsatt inskrivning. På onsdag är kollegorna hitbjudna på glöggfest och på torsdag är jag bortbjuden på middag.

Det var en av mammorna som frågade om jag ville komma hem till dem på middag efter att jag nästan kramat sönder hennes yngsta dotter och min kollega undrade om den lilla kanske inte var min favorit. Storasyster går på min egen avdelning och jag har även haft storebror hos mig. Det ska bli riktigt roligt att få komma hem till dem på torsdag för lite god mat och trevligt sällskap.

På fredag är jag ledig och sedan följer två vecor av vila och återhämtning som jag tänker njuta av i fulla drag. Det blir som vanligt bara den närmaste familjen som firar jul tillsammans, att fira med hela tjocka släkten gjorde vi när jag var liten och det var aldrig särskilt roligt eller rofyllt. Det är extra roligt i år eftersom det är Lilla Stjärnans första jul så det lär komma upp många kort här på bloggen.

1 kommentar:

  1. Det var en minst sagt händelserik dag du hade igår! Det enda jag gjorde förutom det vanliga var att köpa en julklapp och skriva sex julkort som ska utomlands och måste postas idag. Önskar dig en fin helg!

    SvaraRadera