söndag 16 december 2012

Vem hatar pepparkakor? Ingen hatar pepparkakor

Ingen har väl missat att en skola i Laxå skulle ha förbjudit barnen att vara pepparkaksgubbar samt sjunga sången om pepparkaksgubbarna i årets Lucia-tåg. Om ni har missat det så får ni söka efter det själva för jag orkar inte länka er. Däremot kan jag säga att det verkar inte helt klart vad som faktiskt har hänt, annat än att pepparkaksgubbarna inte fick vara med eftersom det kunde anses stötande.

Jag har i flera dagar nu försökt komma på exakt vad det är med pepparkaksgubbarna och sången som kan tänkas vara stötande men kommer inte på något. Eller snarare, det enda jag kommer på är så löjligt att jag knappt vet vad jag ska tänka om det hela. För pepparkakor är bruna och det känns ju inte helt främmande att detta skulle vara anledningen till deras bannlysning från Kanalskolans Lucia-tåg.

Men som jag redan nämnt så vet man ju inte vad som har hänt eftersom hela historien återberättats för media av en upprörd mamma medan skolan har vägrat uttala sig om jag förstått saken rätt. Dock har jag idag fått veta att Kanalskolan inte var den enda skola/förskola där pepparkaksgubbarna inte fick vara med. På mitt kusinbarns förskola var både pepparkaksgubbarna och stjärngossarna uteslutna.

Där hade föräldrarna fått hem ett brev som i stort sett talade om att barnen inte fick klä sig som vissa saker men ingen förklaring till varför. Det är riktigt sorgligt när inte ens våra Lucia-tåg får vara ifred från klåfingriga, politiskt korrekta personer som inte vill stöta sig med folk som antagligen aldrig ens tänkt tanken att pepparkaksgubbar kan vara stötande. För det är knappast från dem förbudet kommer.

Jag hade ett väldigt upprört samtal med min mamma tidigare där jag raljerade över hur fruktansvärt idiotiskt det är av den svenska, vita medelklassen att tro att de vet något alls om hur svenskar med invandrarbakgrund tänker och tycker när de inte ens har någon kontakt med dessa. Samma sak med skolor som förbjuder julsånger att sjungas, eller tror att Små Grodorna vid midsommar kommer orsaka rabalder.

Eftersom jag både bor, arbetar och umgås med invandrare från mer än ett dussin olika länder så tycker jag det är märkligt att det just i mitt omårde aldrig ställs krav på inställande av midsommarfirande eller klagas på att vita lucialinne påminner dem om Ku Klux Klan. Eller snarare, jag tycker inte det är så märkligt eftersom det aldrig eller sällan är invandrare själva som kommer på dessa idiotiska förbud.

Men jag antar att de är en bra syndabock att skylla på för diverse främlingsfientliga och rasistiska individer som kan gråta bittra tårar i media om hur våra svenska traditioner håller på att holkas ur och hur vi långsamt håller på att förvandlas till en muslimsk stat - trots att nästan samtliga personer med invandrarbakgrund i Sverige är kristna och inte muslimer så även om det finns en ond plan så lär den inte lyckas.

I slutändan är det väl bara att inse att vi lever i en dyster och skrämmande värld där vi har PK-folket på ena sidan, de rasistika makterna på andra sidan och alla vi andra sitter fast i mitten och undrar vad fan som håller på att hända och vart det hela kommer leda. Någon muslimsk stat kommer vi knappast få se men kanske ett land utan egna traditioner eftersom vi själva förstör för oss genom ogrundad rädsla att stöta oss med folk.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar