måndag 18 maj 2009

Tänk innan du talar

Telefonen ringde och det var chefen. Han vill att vi ska ha ett möte för att bestämma datum för när jag ska gå tillbaka upp på heltid - ja, samma gamla visa med andra ord. Vi bläddrar i våra kalendrar och kommer fram till att måndag nästa vecka passar oss båda, varpå han sin vana trogen känner att han ska förklara i detalj varför vi ska träffas. Jag hörde något om ett nytt datasystem och rehabiliteringskedjan och sedan...

Sedan blev det helt tomt i skallen, det svartnade för ögonen och hela rummet började snurra, för mitt i allt detta säger han "varsellist som du står med på". Jag trodde jag skulle kräkas. Vad i helvete är en varsellista? Varför står jag med på den? Tänker han sparka mig för att jag råkar vara sjukskriven? Jag blir så upprörd att jag bara vill gråta, kan han verkligen bete sig på detta sätt? Tror han att jag fejkar hela skiten eller?

... och nu slutade jag vara upprörd och blev heligt förbannad istället. Det känns bra mycket bättre att vara arg än ledsen, det ska ni veta. Varsel! Vadå varsel? Det kan han glömma! Det må vara hårda tider och jag må inte ha arbetat så länge, men det är fan inget skäl till att ge mig en verbal spark i skallen. Inte för att jag ska vara förvånad, min MS var inga problem för honom så länge jag jobbade heltid men nu är den det.

Jag vet att han sa till mig medan jag fortfarande jobbade heltid att det där med sjukdomen behövde jag inte tänka på, jag var den bästa kandidaten för jobbet och därför fick jag det också och hade han vetat då att jag hade MS hade det inte spelat någon roll. För ett par månader sedan på ett möte med min FK-handläggare innan hon dykt upp, sa han att han kanske inte fattat samma beslut om han vetat om min diagnos...

1 kommentar:

  1. Fy... jag blir också arg! Ta reda på mer om det här och kontakta ditt fackförbund! Kom väl förberedd till mötet på måndag, ta gärna med dig någon från facket. Hoppas att det löser sig!

    SvaraRadera