torsdag 27 oktober 2011

Logiskt tänkande?

Det kanske är jag som inte fattar det här med elpriserna som nu tydligen ska gå upp. Enligt en artikel i min lokaltidning så har Sverige nu alltså delats in i fyra sektioner och den södra delen där jag ingår kommer få betala ett högre pris än invånare i de norra delarna av landet. Detta ska då vara eftersom den mesta elen produceras i norr medan den största konsumtionen händer i söder. Vilket då inte skulle förvåna någon eftersom det bor fler invånare i de södra delarna av landet än det gör i de glest befolkade norra delarna.

Här är vad jag inte förstår och som jag finner totalt ologiskt; även om det används mer el i söder så borde det per invånare vara en högre konsumtion i norr där det är kallare och alltså måste gå åt mer till att värma upp bostadshus och andra byggnader. Ska vi som bor i de mer tätbefolkade delarna av landet straffas eftersom vi har fler grannar? Det är ju min egen elkonsumtion jag betalar för och det priset ska inte påverkas av att jag råkar bo i ett sjuvåningshus med trettiofyra andra hushåll istället för ett eget hus med flera mil till närmaste granne.

Det går åt mer el för att värma upp en villa än det gör att värma upp en lägenhet i de allra flesta fall men nu ska tydligen vi som inte haft vett på att bo mitt ute i ingenstans straffas för att vi är flera familjer som delar samma hus, för att det går ut mer el för att värma upp ett flerfamiljshus än det gör att värma upp en villa. Jag undrar var logiken finns i det. Är det verkligen rätt att familjen Karlsson på två personer boende i lägenhet i Stockholm ska betala ett högre elpris än familjen Karlsson på fem personer boende i villa i Haparanda ska göra?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar