lördag 15 oktober 2011

Vilka är lika inför lagen?

Det är tydligen skillnad på folk och folk, i alla fall om man ska tro den senaste tidens mediauppståndelse angående Håkan Juholts bidragsfusk. Här har vi alltså en man som tjänar närmare 150 000 kronor i månaden och som ändå upphåller inte bara ett utan två fulla bostadsbidrag eftersom... ja, är det för att han inte bor där han arbetar som han får bidrag? Jag erkänner att jag är osäker på bakomliggande orsaker, däremot vet jag att hela den här affären sticker i ögonen på folk i största allmänhet och Socialdemokrater i synnerhet.

Själv kommer jag från ett socialdemokratiskt hem men räknar mig inte som sosse även om jag självklart tycker att de som flera andra partier har rätt tankar om vissa saker och helt fel tankar om andra saker. I det här fallet så anser jag nog att partiet har rätt tankar som önskar att Juholt avgår eller åtminstone tar en time-out medan det reds upp vad han visste och inte visste. Men hur det än blir med den saken så tycker jag ändå det är helt galet att våra riksdagsledamöter med sina höga löner och arvoden även ska ha bidrag för än det ena än det andra.

Samtidigt så vet man ju att det finns människor med låga eller ingen inkomst som varje dag nekas hjälp från diverse instanser, människor som blivit tillfälligt arbetslösa får ingen hjälp av socialen, människor som drabbats av livslånga sjukdomar och handikapp som påverkar deras arbetsförmåga får ingen hjälp av Försäkringskassan och Gud förbjude att man skulle missat att meddela förändringar i sin inkomst när man upphållit bostadsbidrag så att man senare blir återbetalningsskyldig. Det är klart som fan att Juholts bidragstagande sticker folk i ögonen.

Tyvärr verkar det som att detta kommer skada hela partiet och det har ju sannerligen givit de blå partierna något att ondgöra sig över, människor som hånfult fnyser att menar att det är sådant här bidragsfuskande som Socialdemokraterna stödjer. Ja, ni vet hela debatten om huruvida Sverige ska vara ett arbetarland eller ett land fult av bidragstagare, som om det ena måste utesluta det andra och alla som upphåller bidrag är per automatik bidragsfuskare. Med tanke på Juholts "lilla misstag" kan jag förstå att vissa nu tvivlar än mer på partiets politik.

Men det är inte tvivlarna och de som hånflinar som gör mig mest uppgiven utan snarare de partimedlemmar som nu går i försvarsställning. I dagens morgontidning var det två insändare om hur det pågår ett mediedrev mot Juholt, att de sossar som uttalar sig negativt om partiledaren inte är riktiga sossar, hur media försöker knäcka människor utan fakta, hur man inte bör kräva mer moral och etik av sin partikamrat än av någon av annan politisk färg och hur Juholts fuskande må ha varit fel men knappast så farligt som alla försöker få det att låta.

Allt jag kan göra när jag läser sådan idoti är att skaka på huvudet och undra om folk verkligen är så desperata att upprätthålla sossarnas goda namn att de säger vad som helst. Fusk är fusk och nog fan blir alla andra återbetalningsskyldiga när fusk och misstag uppdagas, så varför skulle Juholt slippa av kroken? Det som ändå får det att riva i magen på mig är det faktum att han och alla andra av dessa snuskigt högavlönade politiker även i fortsättningen kommer få bidrag samtidigt som allt fler människor faller mellan stolarna och hamnar utanför.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar