torsdag 8 mars 2012

Datorexperten

Eftersom min datorn bestämt sig för att testa mitt tålamod och det tålamodet håller  på att sina efter en vecka på en för all del söt och behändig, men ack så liten, laptop, har jag nu genomfört ytterligare en operation på burken. Jag är inte särskilt haj på datorer, i alla fall inte på deras insidor, men det är rätt otroligt vad man kan lära sig att göra online.

Efter en hel del reserach och ett flertal misslyckade försök med än det ena, än det andra, har jag nu på kvällen varit inne i det allra heligaste och med risk för liv och lem avlägsnat ett CMOS batteri för att se om jag på så sätt jag göra en reset av mina BIOS. Visst låter det som att jag vet exakt vad jag pysslar med? Eller kanske inte men litegrann i alla fall.

Om ett par timmar planerar jag sätta tillbaka batteriet för att se om det hela haft någon effekt. Egentligen så som jag förstått det, behövs det bara en kvart men jag tar det säkra före det osäkra eftersom jag också läste att en person hade ute batteriet i tre timmar innan han satte tillbaka det och jag vill ju inte vara sämre själv även om jag satsar på två timmar.

Förhoppningsvis ska detta fungera och jag kommer inte få en elektrisk stöt och dö medan jag håller på. Det vore ju snöpligt om jag faktiskt lyckades fixa problemet men dö på kuppen. Inte värt att tänka på ett sådant elände. Jag kommer istället luta mig tillbaka och anta att jag nu är en expert på datorer som faktiskt kommer lyckas med mitt experiment.

1 kommentar:

  1. Är nog ingen fara så längre du dragit ur 220-kontakten. Det är bara typ 5 volt i batteriet.

    SvaraRadera