lördag 3 mars 2012

Fel men ändå helt rätt

Jag gjorde ett personlighetstest på Jobbsafaris hemsida för att se vilken personlighetstyp jag var och vilket yrke som skulle passa mig bäst om jag kunde arbeta med precis vad som helst. Jag kan ju säga att förskollärare inte fanns med på den slutliga listan trots att det är ett arbete jag trivs mycket bra med. I det här inlägget tänkte jag i alla fall dela med mig av vad Jobbsafaris test kom fram till om mig. 

Extrovert (E)
Du upplevs ofta av andra personer som en pratsam människa som sprider energi och väcker entusiasm hos andra. Du fokuserar gärna på människor och saker omkring dig. Du funderar ofta inte så länge på en fråga eftersom du vanligtvis har ett snabbt svar redo. Sitter du i möte, hamnar du ofta i livliga diskussioner med en större grupp människor. När du får e-post svarar du helst kortfattat eftersom du hellre kommunicerar ansikte mot ansikte med andra människor. Du har ett behov av att diskutera dig fram till en lösning under ett möte istället för att fundera över det ensam. Du tänker bäst när du pratar. Du får ofta försöka dämpa dig så att de mer introverta i gruppen får komma till tals. 
  • Social
  • Pratar mycket
  • När de pratar är det inte alltid genomtänkt
  • Pratar för att kunna fundera
  • Har ofta ett mycket akrivt kroppsspråk 
Förnimmelse (S)
När du lägger fram något börjar du ofta med fakta och konkreta exempel som talar om hur de kan användas i praktiken. Du presenterar ofta detaljrika förslag med idéer  som är realistiska och baserade på praktisk erfarenhet. Dina förslag på lösningar till de problem som eventuellt uppstår, kan oftast användas omedelbart och genomföras med en gång. Du är ofta bra på att förbättra förslag och lösningar på problem som uppstår inom de angivna ramarna. Dessutom kommer du även att uppleva att det ofta är du som är med och ser till att den fastställda agendan följs under möten. 
  • Fakta
  • Detaljer
  • Hur saker och ting är här och nu
  • Mest praktiskt
  • Fokuserar på de fem sinnena 
Tänkande (T)
När du presenterar ett förslag är det ofta kort och koncist, och du har oftast undersökt fördelar och nackdelar för varje alternativ. Ditt sätt att lägga fram förslagen på är intellektuellt betonat, kritiskt och objektivt och om du ska överbevisas om att saker kan göras på ett annat sätt, krävs det motsvarande logiska och opersonliga argument för att du ska ta med dem i dina överväganden. Du börjar gärna med att förklara mål och avsikter med dina förslag. Om du ska arbeta med andra uppgifter än de du har tänkt dig, behövs oftast en del tid undet mötet för att motivera dig. Du betraktar gärna de mänskliga faktorerna som något som bara behövs tas med i beräkningen i sista hand, när de sakliga frågorna är beslutade. 
  • Analyserar
  • Mer objektiv
  • Lägger vikt vid principer och analytisk sanning
  • Ser på ekonomiska fakta
  • Tänker länge innan ett beslut fattas, ett beslut som de sedan håller fast vid 
Värderande (J)
Du värdesätter ofta planer med strama tidsramar. Du bryr dig inte om ifall det inträffar överraskningar i samband med den fastslagna planen, varför du gärna vill informeras snarast om ändringar. Du förväntar dig oftast att andra runt omkring dig genomför sina uppgifter inom avtalad tid och du ger ofta klart uttryck för deras ståndpunkter och beslut. När andra hör dig tala, pratar du om resultat och uppnående av mål, och vid möten är du ofta fokuserad på de uppgifter som ska utföras. 
  • Planering
  • Fokuserar på beslut
  • Vill gärna se snabba resultat
  • Vill avsluta en uppgift innan de påbörjar en ny
  • Vill skapa system och ha kontroll 
Sammanfattning av min persontyp (ESTJ)
"Fokus på att strukturera arbetsuppgifter så att målet kan nås"

ESTJ-typer är ofta rationella, lojala och beslutsamma personer, de gillar struktur, planering och effektivitet. Deras främsta talang är att strukturera och skapa ordning i saker och ting, så att arbetsuppgifter kan avslutas. De är bra på att följa upp och berömma de personer som har utfört arbetet. De passar bäst för att arbeta inom existerande strukturer efter uppgjorda procedurer.

För ESTJ-typer är det viktigt att organisationen eller företaget är strukturerat och välorganiserat, så att de kan bygga upp välfungerande procedurer för att utföra arbete. Man hittar därför oftast denna typ i hierarkiska organisationer. Ofta hittar man ESTJ-personer i jobb där de kan utnyttja sin begåvning för att strukturera och bringa ordning i saker och ting snabbt och effektivt, så att målet kan nås. Därför hittas de oftast inom; 
  • försäljning
  • ledning
  • undervisning i tekniska ämnen
  • polis och försvar
  • chefer i mindre företag
  • personlig service 
Mina tankar 
Jag kan nog hålla med om en hel av detta; jag talar oftare än jag tänker efter men oftast eftersom jag redan har en åsikt om ämnet och därför ett färdigt svar; jag gillar att diskutera men kan ibland prata för mycket och har även en tendens att köra över folk, inte för att jag vill försöka tysta dem utan efetrsom jag är så inne i det jag själv försöker få fram att jag inte märker att de också har något att säga.

Att jag tänker bäst när jag pratar är en av anledningarna till att jag hemma ibland pratar högt för mig själv, särskilt när jag håller på med flera saker samtidigt. På jobbet blir det oftast så att jag börjar säga en sak men medan jag pratar om den saken så hinner fyra nya idéer dyka upp, jag vidarutvecklar min orginaltanke under tiden som jag berättar om den vilket jag kan tänka mig är förvirrande för alla andra.

Jag gillar struktur och jag gillar att veta att en plan är genomförbar, jag är inte den som svävar ut eller modigt hoppar på nya tankesätt eller blir kreativ när det kommer till genomförandet. Jag är väldigt ordningssam vilket underlättar när jag ska strukturera upp min dag eller en planerad aktivitet, men när man arbetar med barn går det ju som de flesta säkert vet, inte alltid att följa en utstakad plan.

Jag försöker inte bli för involverad i diskussioner men det är inte alltid så lätt, däremot hoppas jag att jag ändå kan hålla mig kritisk och objektiv när situationen kräver det. Det är lättare sagt än gjort så klart men jag har förmågan att distansera mig från en hetsig diskussion eller jobbig situation. Mycket av det beror säkerligen på att jag har vad jag tycker är logiska och genomtänkta argument som alla borde kunna acceptera.

Det är också det här som jag vet gör att vissa tycker jag är irriterande, min syster har sagt flera gånger att jag är envis och argumentativ och inte ger med mig i första taget. Det är inte för att jag är obstinat och absolut måste ha det på mitt eget sätt, det beror helt enkelt på att jag är fast övertygad om att jag har den bästa lösningen och vill någon säga annorlunda så får de ta mig tusan upp till bevis.

Jag arbetar definitivt bäst under tidspress, eller i alla fall när jag vet att jag har si eller så lång tid på mig att bli färdig med något. Jag är en mästare på att skjuta på saker om jag vet att jag kan bli färdig närsom bara jag gör det någon gång. Känner jag inte piskan på ryggen så lägger jag gärna saker åt sidan och fokuserar istället på sådant jag vet att jag måste göra, saker som absolut inte kan vänta.

Det var säkert därför jag gjorde så bra ifrån mig i skolan där det fanns en fast ram för vad som förväntades av mig och när det var tänkt att jag skulle ha avslutat ett moment i min utbildning. Ett datum för när en uppgift skulle lämnas in eler en uppsats skulle vara inskickad är det enda som funkar, allting annat använder jag bara som en undermedveten ursäkt att strunta i att göra saker och ting.

De yrken som föreslogs var ju långt ifrån mitt nuvarande yrke, alla känns lite hårda och kantiga men å andra sidan kan jag ibland tycka att förskolläraryrket är för mjukt och fluffigt. Jag är definitivt inte en mjuk och fluffig typ, jag är en som pekar med hela handen, som har väldigt starka åsikter och som förväntar mig att världen ska falla in i en strukturerad och välordnad ram där allting flyter på perfekt.

Trots det kan jag inte tänka mig att arbeta med något annat, trots att att arbetet med barn är både kaotiskt och oberäkneligt så är det ändå det jag trivs med och bara för att min bild av en förskollärare inte stämmer in på min självbild så betyder det inte att jag är en dålig lärare. Jag är bara lite hårdare och kantigare än de där mysfröknarna som jag alltid föreställt mig jobbar med de minsta barnen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar