lördag 24 mars 2012

Onaturligt fenomen

Min inre klocka är inställd på att det alltid ska vara normaltid, eller det som också kallas vintertid, och när det nu är dags att ställa om klockan och helt plötsligt börja gå upp en timma tidigare så blir min dygnsrytm helt skev och fortsätter vara så ända tills vi ställer om klockorna till normaltid igen - och jag verkar inte vara den enda som lider av omställningen.

Sveriges Radios hemsida kan man idag läsa en artikel om en studie som visar att risken att drabbas av en hjärtinfarkt ökar de närmaste dagarna efter att vi gått över till sommartid, antagligen på grund av stressen och sömnbrist. Samma studie visar också att infarkterna minskar nät vi går över till normaltid. Jag kan inte säga att jag är förvånad, sommartid är ett onaturligt påhitt.

Visst är det väl trevligt med längre kvällar men vad är egentligen nyttan i övrigt? Enligt en kommentar på artikeln på Sveriges Radios hemsida har Ryssland helt avskaffat tidsomställningen, bland annat på grund av hälsoriskerna och även på grund av de svårigheter som lantbrukare med djur har upplevt, så varför i helvete skulle inte vi i Sverige kunna göra likadant?

1 kommentar:

  1. Jag håller med dig helt och fullt! Nu när det äntligen har blivit ordentligt med dagsljus och man börjar piggna till efter vintermörkret ska man börja stiga upp en timme tidigare :-( Själv hinner jag bara nätt och jämnt vänja mig vid sommartiden innan det är dags att ställa om klockorna igen...

    SvaraRadera