tisdag 18 juni 2013

5:2 metoden

Idag har jag min första dag av fasta enligt den nya diet jag tänkt pöva och som jag skrev lite om häromdagen. Tekniskt sett så började jag igår eftersom det är lättare att tänka så och jag åt ungefär som vanligt med frukost, lunch och middag. Min sista måltid åt jag strax före klockan sex på kvällen men eftersom jag gick och la mig rätt så sent så hade jag hunnit börja känna mig lite hungrig vid det laget.

Idag är det 500 kalorier som gäller och jag har hittills ätit två frukter och smällt i mig en massa vatten för att orka. Det var faktiskt inte så farligt att gå utan mat, betydligt lättare än jag hade trott, till stor del antagligen eftersom jag varit förberedd på att känna hunger idag. Det var först vid två-tiden på eftermiddagen som jag faktiskt började känna mig lite hängig och det kurrade till i magen.

Nu ska jag vänta ytterligare en timma eller så innan jag börjar med middagen som kommer bestå av strax över 400 kalorier och kommer intas runt sex-tiden ungefär. Nu när jag är hemma och inte längre har jobb att koncentrera mig på märker jag att jag börjar känna av hungern mer och även att jag tänker väldigt mycket på mat. Men jag ska minsann hålla mig fram tills klockan är sex och vara duktig.

Imorgon är det en vanlig dag igen då jag kommer äta mina tre vanliga mål samt antagligen lite mellanmål eftersom jag är på jobbet då detta serveras. Jag har läst många som använder 5:2 metoden som en slags ursäkt för att vräka i sig de dagar de inte fastar, men så tänker jag verkligen inte göra. Istället så tänker jag äta precis som vanligt och på torsdag är det återigen dags för en dag av fasta.

Jag känner mig väldigt optimistisk eftersom jag tänkt att den första dagen av att inte äta kommer vara den jobbigaste. Nu när jag nästan är klar så känns det mycket bättre och motivationen är på topp även om energin för tillfället inte är det. Men så snart jag ätit middag så kommer jag helt klart må mycket bättre. Det bästa är att jag på fredagens midsommarfirande faktiskt kan unna mig lite.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar