lördag 29 juni 2013

Sommaruppdatering

Det är nu andra veckan som jag kör den hör 5:2 metoden som jag skriev om förra veckan. Mina dagar då jag fastar är ju tisdag och torsdag vilket var så där lyckat den här veckan. I torsdags skulle jag nämligen klippa mig efter jobbet och det var lite jobbigt att sitta i frisörstolen och känna att jag var hungrig. Detta löste jag dock genom att prata i stort sett konstant under hela tiden jag satt där.

Att vara hungrig och övertrött är inte en bra kombination men som tur är så är min frisör också en sådan som gillar att prata och vi har det riktigt trevligt varje gång jag kommer dit. Efter besökt hos frisören åkte jag hem och då var det nästan dags för middag men jag åt några fler kalorier än de 500 jag egentligen ska äta på mina fastedagar. Det var definitivt ingen bra dag i det avseendet.

Tisdagens fasta gick inte mycket bättre men då hade jag möjlighet under dagen att dricka en massa vatten och kände mi inte alls särskilt hungrig förrän fram på eftermiddagen. På grund av detta har jag denna vecka inte gått ner lika mycket som jag gjorde förra veckan då 1,5kg försvann från måndag till måndag då jag vanligtvis väger mig. Än så länge denna vecka har jag gått ner inte ens ett kilo.

Mycket av det kan säkert bero på att jag igår kväll var ute på middag med ett dussin av mina kollegor. Vi åt god mat (Ceasarsallad för min del), skrapade skålarna rena när marängsvissen beställdes in till efterrätt och hann med att snacka en hel del skit och strunt. I vanlig ordning blev jag den som bröt upp först eftersom jag var så vansinnigt trött eter en dag som började före klockan åtta.

När klockan var strax efter tio på kvällen så föll jag in genom min ytterdörr och sedan blev det inte många knop gjorda innan jag föll i djup och drömlös sömn långt innan klockan slog tolv. Efter tio timmars sömn vaknade jag imorse och kände mig inte alls särskilt utvilad. Känslan av att faktiskt ha fått sova ut ordentligt lär inte komma smygande förrän någon gång imorgon eftermiddag, i vanlig ordning.

Fast då är det så klart nästan dags att börja ställa om sig för att arbeta igen på måndag morgon. Medan de flesta verkar kunna använda sina helger för att faktiskt vila ut så består mina helger mest av att fylla på en liten gnutta energi som förbrukats under veckan, och hoppas att jag kan härda ut ända fram till fredag. Men nu behöver jag bara göra det i ytterligare en vecka innan semestern.

På fredag nästa vecka gör jag min sista arbetsdag innan jag går på fyra veckors semester. Tanken var ju egentligen att jag skulle åkt till Kanada veckan därpå för att hälsa på en väninna, men de planerna har tyvärr blivit inställda på grund av oförutsedda händelser. Istället blir det en förhoppningsvis skön semester här hemma i Sverige med allt vad det innebär av ostadigt väder och sköna kvällar.

Det kommer säkert bli att jag umgås mycket med syrran och Lilla Stjärnan, åker hem och fikar hos mamma, övertalar brorsan att hämta mig med motorcyeln, drar till Liseberg om jag kan hitta någon som vill följa med, ligger ute på balkongen och steker mig, doppar tårna i vatten som är alldeles för kallt, kollar in uppträdanden på Fallens Dagar, tar långa sovmorgnar... Ja, allt det där som hör sommaren till.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar