lördag 1 juni 2013

Nya möbler

För flera år sedan då jag fyllde 25 fick jag ett runt köksbord och fyra stapelbara stolar i födelsedagspresent av min familj. Innan dess hade jag haft ett rangligt gammalt bord köpt på second-hand och som sjöng på sista versen redan då jag köpte det. Det visade sig rätt snart att dessa nya stolar inte var mycket att ha heller eftersom stålbenen vek sig utåt efter ett par månaders användande.

Två av stolarna fick bytas ut redan efter ett halvår och har sedan dess fått göra tjänst även om alla fyra numera har ben som är mer parallella med golvet än något annat. För ett par månader sedan fick jag nog och bestämde mig för att det måste köpas in nya stolar innan jag eller någon av mina gäster råkade ut för ett missöde. Tyvärr hade jag ingen större tur med att hitta stolar i rätt färg.
Idag när jag var på Ikea med syrran och Lilla Stjärnan bestämde jag mig för att istället för att köpa bara stolar så fick det bli ett nytt bord också. Det blev möbelsetet Jokkmokk med bord och fyra stolar. Bordet är litet nog att få plats i mitt lilla kök men det bästa av allt är så klart att det är riktiga stolar, inga stålben i sikte. Imorgon kommer jag skruva ihop hela härligheten.

Det gamla bordet och stolarna ska få åka ut på landet och bli uppeldat. Jag antar att jag kunnat sälja i alla fall bordet men det blir bara krångligare att göra på det sättet och stolarna skulle jag inte ens vilja utsätta min värsta fiende för. När det nya bordet och stolarna är på plats kan jag i alla fall bjuda hem folk utan att först behöva varna dem för att deras besök kan sluta med dem liggande på golvet i en hög.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar