torsdag 13 juni 2013

Svältdiet!

Som jag nämnt ett par gånger tidigare så har jag sedan en tid tillbaka försökt att gå ner i vikt. Inte bara "Åh, kolla, två kilo lättare sedan sist gång jag vägde mig", utan en medveten viktnedgång. Det har gått framåt, eller kanske ska jag säga nedåt, sedan lite upp också ner igen innan det planat ut och sedan börjat om från början så att hela viktresan hittills gått rätt så långsamt på grund av många olika faktorer.

Den största skillnaden i mitt liv är väl egentligen att jag nästan helt slutat dricka läsk, äta smågodis och bara väldigt sällan unnar mig chips eller popcorn. Choklad har jag ännu inte lyckats motstå men försöker att äta det bara en eller två gånger i veckan de gånger jag känner mig väldigt sugen. Utöver dessa små ändringar så har jag även börjat äta frukost och försöker äta på någorlunda regelbundna tider i övrigt.

De flesta frågar vad mer jag har gjort, om jag uteslutit något (till exempel gluten) eller om jag tränar men svaret på båda dessa frågor är nej. Anledningen till varför jag inte uteslutit något är eftersom jag starkt ogillar allt vad dieter heter, särskilt när de bara gör livet krångligare och man inte kan äta vad man vill. Varför jag inte tränar beror delvis på ett kasst knä men mestadels på ren och skär lathet och stark omotivation.

Med dessa små medel har jag därför lyckats gå ner 17 kilo på ett och ett halvt år och förlorat ungefär 30 centimeter runt midjan vilket antagligen är vad folk lägger märke till mest. Det och att "tuttarna är mindre" som min syster sa. Under de här arton månaderna som jag aktivt tänkt på vad jag äter har jag även testat mig fram när det kommer till mängden mat, hur ofta jag bör äta och på vilka tider det passar bäst.

Jag har testat allt från fem mindre mål mat om dagen till tre större mål och inga mellanmål. Jag har testat att träna före frukost (när jag fortfarande tränade) till att vänta med träningen till eftermiddagen. Jag har ätit middag klockan åtta på kvällen och jag har försökt undvika all mat efter klockan sex. Jag har ätit lunch som dagens huvudmål och sedan ätit en smörgås och en frukt till middag. Ja, jag har testat det mesta.

Vad jag däremot inte har testat är en svältdiet, eller vad som med ett finare ord kallas för periodisk fasta. I grova drag innebär det att man tre dagar i veckan äter färre än 500 kalorier medan veckans övriga fyra dagar är så kallade ätar-dagar. Jag har läst allt från folk som är noga med vad de äter dessa fyra dagar till de som tar chansen att vräka i sig efter att ha fastat hela den föregående dagen.

Efter alla mina olika experiment har jag nu bestämt mig för att testa det här med att fasta och om jag klarar en vecka så kommer jag nog fortsätta ett tag till, bara för att se om det händer något. Skulle jag däremot inte klara av att fasta så kommer jag hoppa av den här metoden. Det finns ju ingen anledning att göra sig själv sjuk i onödan. Förhoppningsvis kommer det dock att fungera utan några större missöden.

Antagligen hade det varit lättare att göra det här om jag arbetat på till exempel ett kontor eller vartsomhelst som är mindre fysiskt krävande än mitt nuvarande yrke. Inte för att vi i förskolan är några byggarbetare med många väldigt tunga arbetsuppgifter, men det är mycket liv och rörelse runt oss hela tiden och vi är också oftast i rörelse och väldigt sällan helt stillasittande i mer än några minuter åt gången.

Men som sagt, jag tänker i alla fall testa det hela och se hur det går. Allting är ju värt att testa i alla fall en gång och en vecka ska jag nog kunna överleva och visar det sig inte gå så kommer jag ju i alla fall vara den erfarenheten rikare. Om någon annan som läser detta har testat periodisk fasta så får ni gärna dela med er av era erfarenheter. Jag är väldigt intresserad av att höra om personliga erfarenheter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar