onsdag 17 juni 2009

Midsommarfirande - ett djävulskt påfund

Innan någon missförstår mig så vill jag bara säga att nej, jag har inget alls emot midsommar. Det är en riktigt trevlig helg att fira, med god mat och i goda vänners lag. Det som är problemet - i alla fall för mig - är all denna förbaskade grönska. Idag skall det firas midsommar på förskolan där jag jobbar så självklart ska vi ha en midsommarstång som barnen kan dansa runt och självklart ska den kläs med björkris och blommor.

Jag höll mig lite i bakgrunden när detta gjordes eftersom jag vet hur jag blir, för mycket pillande med blommorna och min allergi sätter igång. När stången sedan var på plats frågade en av tjejerna om hon kunde få en krans av det överblivna björkriset och självklart ska hon få det. Jag hann göra tre kransar (utan blommor för de var slut) innan det var dags för lunch, och nu får jag betala priset för att jag ville vara snäll.

Huvudet känns tungt, ögonen svider och kliar, det ligger en nysning och kittlar i näsan och jag har röda prickar på benen efter att ha suttit i gräset och knutit kransar. Men de tre barn som fick kransar blev så klart jätteglada och berättade att de tänkte ha sina kransar resten av dagen - även om de fick ta av dem när vi skulle gå in och äta lunch. Det är lite synd att jag missar firandet idag, men jag har redan gjort andra planer.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar