tisdag 8 december 2009

Lyckad kväll

Det blev precis så bra som jag trodde, dagens familjekväll. Någonstans mellan tio och femton familjer dök upp, men det var barn och vuxna både högt och lågt och inne på småbarnsavdelningen där vi satt upp våra pysselstationer fick vi trycka in ytterligare två bord samt hämta ett dussin stolar på en annan avdelning bara så att alla skulle kunna sitta och pyssla tillsammans. Lika trångt blev det inne hos oss när det var dags för fika.

Många hade tagit med sig maträtter och kakor, det fanns piroger och potatis- och köttfärsgratänger, rulltårta och jättegod kakor som smakade bekant men jag kan inte riktigt komma på vad det var de smakade. Vi hade bakat sockerkakor och lussebullar, det bjöds på kaffe och te och saft - och alla verkade verkligen ha jättetrevligt. Många gick tillbaka och pysslade efter fikat och ingen ville gå hem utan stannade till slutet.

Det blev två mycket späckade timmar och sedan tog det ytterligare någon timma att städa upp allt silkespapper och paljetter och pennor och saxar och kaksmulor från golvet. Det var verkligen skönt att få komma hem och sätta sig ner efter att ha varit på jobbet från halv fem till runt halv nio. Det var bara att slita av sig jeansen, på med pyjamasbyxorna och parkera sig framför datorn med ett glass läsk, två värktabletter och ett sprut-kit.

För självklart så var det dags för sprutan ikväll och jag hade tänkt ta den innan jag gick tillbaka till jobbet, men det föll raskt i glömska. Faktiskt så känns det inte så jobbigt nu som det gjort tidigare, det här med att ta sprutor varannan dag. Jag tror mycket beror på att jag tar manuellt nu istället för med autoinjektorn - och jag som fortfarande nästan kräks när någon annan sticker migm till exempel för att ta ett blodprov.

Det är nog det som ska bli det värsta med att göra magnetröntgen nästa vecka, att de kommer sätta en nål med kontrastvätska som kommer få sitta kvar i armen under hela tiden jag ligger därinne. Sist gång gjorde det så ont att jag höll på att gå åt och jag hade ett enormt blåmärke i armvecket i en vecka efter det. Men som sagt, det är nästa vecka och jag har ju tänkt ta en dag i taget nu fram tills julledigheten.

Så nu är den här dagen avklarad och imorgon ska det bli julpysseldag på förmiddagen. Det gick riktigt bra idag, trots att det bara var jag och en vikarie kvar på avdelningen, eftersom två av mina kollegor åkte in till stan med femåringarna för att fika, en var hemma för vård av barn och en inte började förrän senare. Tack och lov att vi fick tag på en så pass bra vikarie, det gör verkligen hela skillnaden när man får en som är bra.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar