lördag 26 december 2009

Skov?

De senaste två veckorna har jag varit bortdomnad i händerna. Detta är så klart inget ovanligt eftersom jag har permanenta skador på mitt nervsystem som slagit ut känseln i händerna och underarmarna, särskilt på vänster sida - min problemsida. Men de här senaste veckorna har det varit nästan totalt känselbortfall i händerna och en bit upp vid handlederna. Jag antar att det är ett skov men jag har svårt att förstå skillnaden.

När nya symptom dyker upp, så som balansrubbningen jag drabbades av förra hösten, och problemen med synrubbningar som dyker upp lite då och då men som inte är bestående problem, då kan jag genast säga att nu har jag ett återfall. Men eftersom vissa av symptomen är konstanta, så som känselbortfall, tröttheten och yrsel, så är det svårare att säga om det är ett skov jag åkt på, eller om jag helt enkelt har en dålig dag.

Ibland kan man bli förvirrad av signalerna som ens egen kropp skickar ut, särskilt med MS-relaterade symptom eftersom det på det stora hela beror på ett spattigt nervsystem. När min läkare frågar mig hur många skov jag haft brukar jag säga att jag inte vet och sedan förklara om jag haft en period av nya symptom (så som balansproblem), men det där med förstärkta redan existerande symptom brukar jag inte berätta för jag vet inte.

Ingen verkar heller kunna förklara för mig vad ett skov är. Vad ett psuedo-skov, eller restsymptom eller återfall (relapse) verkligen innebär. Det verkar inte som att någon vet och istället blir det en massa omkring-förklaringar och inga riktiga svar alls - och jag är trött på det. Jag har en sjukdom som varken jag eller någon annan verkar veta något om, hur ska jag då kunna besvara frågan hur många skov jag haft det senaste halvåret?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar