onsdag 30 november 2011

Idiotier på insändarsidan

Medan jag läste morgontidningen idag skakade jag flera gånger på huvudet och undrade hur dumma folk egentligen är. Det är emellanåt rent sorgligt vad folk väljer att beklaga sig över på insändarsidan och idag var inget undantag. Eller vad sägs om personen som klagar på att det används för lite bilbälte i svenska filmer och att "tv-företagen inte ska medverka i dessa sammanhang", vilket jkag antar betyder att SVT, TV4 och liknande ska sluta visa filmer och serier där bilbälte inte används.

Jag vet inte vad n tycker, kära läsare, men nog visst fan låter det här om att folk tar efter vad som görs på film lite som argumentet om att ungdomar som spelar dataspel blir massmördare och barn som leker med Barbie får anorexia. Jag kan hålla med om att vi människor och särskilt barn gör som vi ser andra göra, men är man vuxen och sitter i en bil så vet man att man ska bära bilbälte oavsett hur de gjorde i senaste Beck-filmen och är man barn i en bil så är det den vuxne förarens ansvar att se till att alla bär bilbälte.

Inte lika lustigt men minst lika idiotiskt inlägg skriver en person som tröttnat på att bussarna längs en viss sträcka här i stan agerar som stoppklossar för trafiken när de stannar vid hållplatserna vilket i sin ur medför att "en del bilister kör om på fel sida av refugen, alltså fel sida av vägen". Efter att ha läst insändaren tre gånger nu kan jag fortfarande inte lista ut om skribenten är en av dessa som kör om på fel sida i sin brådska att komma snabbt till jobbet på morgonen. Det klagades nämligen på hur frustrerande det är att bli sen.

Jag vet av erfarenhet hur jobbigt det är att bli sen till jobbet från tiden då jag bodde i grannstaden och fick åka buss till jobbet varje dag. Vissa dagar var bussarna försenade eller så blev de stående i trafiken när det var långa köer. Det var inte mycket att göra åt eftersom bussar avgår från hållplatsen en viss tid och är man inte med på den då så får man snällt vänta på nästa buss. Har man däremot bil och kan köra till jobbet bestämmer man själv när man kör hemifrån och kan lite bättre anpassa sin körtid efter eventuella hinder.

Jag säger definitivt inte att det är bästa situationen att bussar måste stanna vid trottoarkanten och hålla upp bilarna bakom men jag tycker nog ändå att skribenten av insändaren och alla andra som stör sig på att bussen stannar mitt i vägen, de borde planera sin körning lite bättre så att de inte blir sena till jobbet bara för att de måste stå stilla bakom en buss i 30 sekunder. Det är precis lika irriterande som när folk åker hemifrån i sista sekund och sedan gasar på som fan ute på stora vägen i sin brådska att komma fram till jobbet i tid.

Vare sig det gäller bilbälte i filmer eller bussar som håller upp trafiken så handlade båda insändarna i grund och botten om att inte vilja eller behöva ta något egenansvar, det är någon annans fel att folk struntar i att sitta säkert i bilen och det är någon annans fel att man inte kommer fram i tid till jobbet. Jag är så jävla trött på den här alltmer utbredda mentaliteten att man inte ska behöva ansvara för någon del av sitt patetiska lilla liv, det finns alltid någon att skylla på när saker och ting inte går som man tänkt sig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar