söndag 6 november 2011

Mästerkocken exprimenterar

Jag bestämde mig för att frosta av frysen vilket innebar att jag var tvungen att tömma ur det sista som fanns i lådorna och sedan komma på vad jag skulle göra till lunch idag med det lilla jag hade kvar i kylen. Lyckligtvis var det rätt så tomt i frysen, bara lite lax, köttfärs och bacon. De två sistnämnda tänker jag göra köttfärslimpa av imorgon så lotten föll på lax idag. Nu puttrar en jättegod laxsås på spisen och jag tänkte dela med mig av min kulinariska genialitet medan jag väntar på att maten ska bli färdig så att jag kan få stilla min hunger.

Annes laxsås med pasta 

Det här behöver du till 4 portioner:
3-4 st laxfiléer
ca 2 dl olja
2 msk vitlökssmör
Paprikapulver
Oregano
3-4 dl creme fraiche
Salt och grovmalen svartpeppar

Så här gör du:
1. Blanda ihop oljan med vitlökssmör, paprikapulver och oregano
2. Skär laxfiléerna i kuber och marinera dem i oljan i ca 15 minuter
3. Lägg laxen i en stekpanna och stek lätt i några minuter
4. Tillsätt creme fraichen
5. Låt koka upp och sänk ner plattan, tillsätt ev. mer paprikapulver och oregano
6. Red av med maizena eller vetemjöl
7. Smaka av med salt och peppar

Servera med pasta och sallad
Låt er väl smaka!

Jag använde olivolja vilket blev lite väl starkt så jag var tvungen att maskera smaken med extra mycket kryddning. Det gör mig inte så mycket ör jag gillar kryddstark mat men för den som inte vill krydda så mycket och som heller inte gillar när smaken av olivolja tar över så föreslår jag att man använder en olja som är mildare i smaken. Till nästa gång kan jag tänka mig att använda röd currypasta i marinaden eller kanske blanda ner den i såsen. Lite strimlad paprika hade också passat bra men min grönsakslåda gapar sorgligt tom.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar