söndag 20 november 2011

Ode till vintern

Enligt en rubrik på Svenska Dagbladets hemsida varnar SMHI nu för ishalka och snö. Woohoo!!! tänkte jag men blev snart grymt besviken när jag läste resten av artikeln och insåg att det bara rörde sig om vissa delar av Norrland. Jävla norrlänningar som alltid ska ha sån tur. Inte för att jag vill flytta så långt upp bara för att få uppleva en riktig jävla vinter. Livet är ett oändligt lidande, ett långt och hopplöst plågeri utan minsta lilla snöflinga, ett själsdödande-- Ja, ni förstår, jag vill helt enkelt att det ska börja snöa, helst innan jul vore bra.

Det har varit jättefint att det varit varmt och skönt utomhus och ännu bättre att det inte regnat alltför mycket den här hösten, men nu när det börjar närma sig december så tycker jag nog ändå att det är dags för snön att ge sig tillkänna även för oss som inte hade turen att födas norr om Dalarna. Dessutom önskar jag att den kommer med råge, gärna ett snöoväder och inte något mesigt vitt pudertäcke på gräsmattorna som smält bort innan det ens hunnit bli eftermiddag och som endast tillför världen ännu lite äcklig lervälling och sörja.

Varje år när den första snön kommer brukar jag skynda mig ut på balkongen och utföra en liten segerdans (jag menar allvar, jag DANSAR!) och sedan sätter jag mig i soffan och tittar på de vita, fluffiga flingorna tills jag blir uttråkad. Jag älskar verkligen snö med en passion, precis lika mycket som jag älskar när det är 35 grader varmt och man kan känna huden torka ut när man vistas i direkt solljus, eller lika mycket som jag älskar höstdagar då luften är friskare än en Vicks Blå och varje andetag grundligt rensar bihålorna.

När det gäller väder är jag definitivt av åsikten att ska man ha väder så ska man ha det ordentligt, vilket antagligen är varför jag inte har någon särskild åsikt om våren, den mest menlösa årstiden av dem alla. Men våren är fortfarande många månader bort och innan den kommer så hoppas jag på en riktig vinter med midjedjupa snöhögar och ett tjockt, vitt täcke över allting, jag längtar till och med efter alla overaller som ska av och på barnen på jobbet och det decimetertjocka lagret med is och snö som täcker varje gata. På vintern vet man fan att man lever!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar