onsdag 2 maj 2012

Fler dagens sanningar

Idag skriver MyStory lite om livet med MS på sin blogg och jag slås av hur väldigt mycket jag känner igen mig. Hon skriver bland annat; "jag tänker på mig själv som en fånge. Fångvaktaren heter MS. Var enda dag finns det saker som jag vill göra och inte kan göra på grund av att jag sitter i 'fängelse'."" Precis så är det när man är fånge i sin egen kropp, man vill men det finns begränsningar på ens förmåga.

Just den frasen; fånge i sin egen kropp, har jag säkert använt hundra gånger i diverse sammanhang, inte minst här på bloggen där det ju då och då dyker upp ett MS-relaterat inlägg. Sedan inte sagt att jag är så pass handikappad att jag är närmast förlamad men det finns helt klart andra saker som sätter hinder i vägen, min brist på energi är ett av dem. Jag vill så mycket men orkar oftast väldigt lite.

Denna kloka kvinna skriver även om att se möjligheterna istället för hindren, det som vi alla vill göra men som hon skriver så är det omöjligt att inte se hindren. De är ju där, alltid närvarande, alltid påtagliga, vare sig det är för att man är så trött att man däckar ihop, eller för att man ragglar fram som en asberusad tonårsgrabb, eller för att varenda millimeter hud stics och pirrarr som det gör när armen somnar.

Det sista som MyStory skriver skulle lika gärna kunna vara skrivet av mig själv; "Även om jag ibland går lite dåligt så ser jag inte direkt sjuk ut [...] jag förstår att andra har svårt att tro att jag kan vara sjuk. Tänk så 'bra' jag har det som bara jobbar [deltid]. Jag är nästan jämt ledig och kan göra vad jag vill. Tyvärr kan jag inte alls göra vad jag vill." Det var väl dagens sanning om något.

1 kommentar:

  1. Jag känner mig hedrad över att du hänvisar till mitt inlägg och citerar mig i ditt inlägg!
    Kram

    SvaraRadera