onsdag 10 oktober 2012

Simpel matematik, eller?

Idag stötte jag på vad som tydligen ska räknas som en matematisk problem i ett foto som en av mina kollegor delade på Facebook. Enligt fotot misslyckas så många som 73% av alla personer som försökt lösa problemet och jag kliade mig i huvudet en stund för nog verkade det enkelt nog. Jag räknade snabbt ihop siffrorna, kom fra, till mitt svar och läste sedan ett helt annat svar i kommentarsfältet.


Mitt svar var 320, fyra gånger fyra är 16 plus fyra är 20 gånger fyra är 80 plus 4 är 84 minus fyra är 80 gånger fyra är 320. Simpelt, tar inte ett geni att lista ut. Men i kommentarsfältet hade majoriteten svarat att lösningen var 20. Tjugo! Jag fattade ingenting, hur kan någon komma fram till det svaret. Sedan läste jag en kommentar om att svaret bara kan bli 20 om man använder parenteser.

Av någon besynnerlig anledning hade alltså nästan 90% av alla som kommenterat producerat en slags massynvilla där de såg talet inte så som ovan, utan istället; (4x4) + (4x4) + 4 - (4x4) = ? I det fallet är svaret självklart 20, det är än en gång en simpel ekvation som vemsomhelst borde klara av att lösa. Problemet är att det inte finns några parenteser någonstans i det där talet.

Men eftersom så många tydligen ändå gissade på 20 och jag, trots en fallenhet för just ekvationer (matematiskt missfoster som jag är), börjar nu undra om det kanske ändå är jag som har fel. Är det meningen att ekvationer kan ha "osynliga" parenteser, eller är det meningen att man ska lista ut det eftersom talet är skrivet + 4 - 4 och det är ett rätt så dumt sätt att lägga upp ett tal?

EDIT: Efter lite snokande runt på nätet läser jag att i ekvationer har multiplicerade tal företräde även om de inte är inom parenteser men jag tycker fortfarnde att det verkar jävligt skumt om ni frågar mig. Eller så kanske jag bara är putt för att jag för en gång skull hade fel. Matematik är trots allt en av de saker jag är jävligt vass på men tydligen inte i detta fallet.

5 kommentarer:

  1. För en gångs skull hade jag faktiskt rätt =)

    SvaraRadera
  2. Du svarade 20, eller hur? MEN HUUUR?!?!?!

    SvaraRadera
  3. Lies! All lies! Det finns inga parenteser. Åååh, jag är så förvirrad just nu. Woe is me.

    SvaraRadera
  4. http://sv.wikipedia.org/wiki/Operatorprioritet kanske kan vara ett bra ställe att börja..

    SvaraRadera