lördag 20 oktober 2012

Stackars djurplågare

Vi ska tydligen tycka synd om människor som slår ihjäl oskyldiga djur med kofot eller lämnar nyfödda djur att svälta ihjäl när deras mamma inte kan eller vill ge dem di. Men tro nu inte att jag ställer mig bakom mordhoten som riktats mot anställda på Ölands Djurpark efter att Kalla Fakta granskat en annan djurpark där det även där pågått rent vidriga handlingar mot oskyldiga djur.

Det jag vänder mig mot är det faktum att ledningen snabbt iklär sig offerkoftan när upprörda människor hör av sig till dem och antingen på allvar eller i stundens hetta hotar dem och deras anställda till livet. Tyvärr visar det här bara exakt vilka slags människor de är och det är inte individer som bryr sig om de djur vars välmående de åtagit sig att se efter och istället försöker de rädda sitt eget skinn.

Sedan Kalla Faktas reportage har ledningen på både Ölands Djurpark och det i reportaget berörda Eskiltuna Zoo, kommit under polisutredning men cynikern i mig har svårt att tro att det kommer leda någon vart. Trots de rent grymma handlingar som utförts är det i slutändan "bara" djur som drabbats, ingen människa - den ädlaste och viktigaste varelsen av all - har ju kommit till skada.

Min högst personliga åsikt är att dessa människor, både ledning och anställda, borde straffas och inte bara komma undan med en smäll på fingrarna. Djuren på deras djurparker är i en oerhört utsatt ställning, de är inlåsta och måste därför förlita sig på att människorna i deras närhet ser till deras bästa och inte sina egna fickor. Men kanske är det för mycket att hoppas att människor ska bete sig humant.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar