fredag 19 oktober 2012

Vidöppna sår

Jag läser i Aftonbladets nätupplaga om en kvinna som under en livmodersoperation vaknade upp mitt under operationen, inte bara en utan två gånger. Båda gångerna märkte läkarteamet att hon var på väg ur narkosen och ökade dosen för att hon skulle somna igen. Nu har hon fått ersättning på 8000 kronor och läkarna inblandade i operationen har bett om ursäkt för det inträffade.

I slutet av artikeln står det att det gjorts flera studier om hur vanligt det är att människor vaknar ur narkos och den siffran är tydligen så låg som två promille, men det inträffar ju uppenbarligen och självklart är det inte roligt för de drabbade, men jag undrar hur exakt det är vårdens fel att vissa människor inte svarar på narkos på samma sätt som den övriga befolkningen gör.

Är det verkligen helt rätt att ersättning ska betalas ut och läkarna behöva be om ursäkt för något som de varken har orsakat eller har någon annan makt över annat än att försöka få patienten att somna igen. Möjligen beror ursäkten i det här fallet på att läkarna märkte att kvinnan höll på att vakna upp, men vad var det de skulle ha gjort annorlunda? Låtit henne vakna uppskuren?

Hade det varit jag som låg där med ett gapande hål i mig och i fruktansvärda smärtor på grund av detta, så hade jag hellre sett att läkarna så snabbt som möjligt försökt söva mig igen så att jag skulle slippa ifrån smärtan. Jag hade inte i efterhand begärt ersättningar och ursäkter och gått ut i media för att beklaga mig över något som min egen kropp orsakat istället för läkarna inblandade.

Men jag antar att detta är ytterligare ett bevis på att vi numera lever i ett samhälle där det alltid går att skylla allting på andra människor, eller helt enkelt skylla på samhället i stort. Allt från småsaker som att man aldrig lärde sig cykla (som en bekant skyller sin pappa för) till långt värre tillstånd så som att man dricker för mycket alkohol eller misshandlar sin partner när man blir arg.

Som mina mer trogna läsare säkert vet så är just bristen på egenansvar en av de saker som jag blir riktigt förbannad över, en sådan där sak som får mig att se rött och spotta okvädningsord över alla inblandade. För ska det verkligen vara så jävla svårt att förstå att vissa saker har man bara sig själv att skylla och vissa saker finns det ingen att skylla, som i fallet med kvinnan ovan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar