måndag 6 juli 2009

Det går utför med mänskligheten

Vart är mänskligheten på väg undrar jag så smått när jag står vid frysdiskarna på Lidl. Alla diskarna har luckor som man drar åt sidan för att kunna komma åt innehållet, och på luckan invid handtaget sitter det en liten klisterlapp med ett rött kryss över. Jag tittar på lappen en stund och inser att den föreställer ett par skoavtryck. Ja, så illa är det tydligen med mänskligheten att vi måste få det förklarat att man inte står på frysen!

Som med alla andra förbud och varningar som tillkommer, får man väl anta att denna klisterlapp satts upp på förekommen anledning. För vem skulle ens komma på tanken att någon idiot skulle få för sig att klättra upp på frysdiskens lucka? Det verkar snarare mer troligt att i en Lidl-butik någonstans, har personalen haft problem med just detta och nu sätter de klisterlappar på alla sina frysdiskar, i alla sina butiker.

Jag tycker faktiskt synd om de som jobbar i butik, tänk vad de måste få se, tänk vad de måste få höra och utstå. Som alla som arbetar med människor så får de säkert vara med om en hel del som bevisar att den mänskliga intelligensnivån på det stora hela håller på att sjunka. Folk visar helt enkelt inte det som kallas sunt förnuft, inte heller respekt för sina medmänniskor eller ens för sig själva då många saknar självbevarelsedrift.

Det verkar som att idiotin verkar växa, till vidriga proportioner. Människor som trängs och spottar på varandra, människor som girigt ska ha och ta och som ska fram utan minsta tanke på någon annan, som slåss och skadar och mördar. Det kan väl ändå inte bara vara jag som märkt av detta fenomen? Nej, det tror jag inte, jag är säkerligen långt från ensam. Tyvärr så är det nog så att ingen vågar, kan eller vill göra något åt det.

Ja, ska jag vara ärlig vet jag inte vad som kan göras. Min lösning på problemet skulle nog inte falla i god jord hos någon, det skulle nog verka en smula drastiskt för de flesta, att rada upp alla idioter och sätta ett skott i skallen på dem. Jag inser ju dessutom att det skulle vara ett enormt slöseri med ammunition. Det är väl bättre att vänta ut dem tills de lyckas ta livet av sig själva genom ett eller annat vansinnespåfund.

Ni vet hur de ibland i amerikanska filmer, som en förolämpning, en slags sticki-och-brinn, gå-och-dö önskan, ber någon gå och leka i traffiken? Det sorgliga är ju att folk faktiskt leker i traffiken. Ja, jag säger folk men de kallas tonåringar och bland dem frodas den största idiotin av alla. Det är inte ens frågan om att springa ut i gatan för att se om de kan hinna före den annalkande bilen, det, det handlar om brist på självbevarelsedrift.

Det verkar som att många är för korkade för att inse konsekvenserna av sina handlingar, som om de inte förstår att vad de gör har en påverkan på både dem själva och på andra. Som ett exempel (och jag vet att nu kommer någon vekhjärtad stackare opponera sig) tänk på dessa unga flickor som går med på att träffa för dem okända människor som de träffat genom någon site på Internet och sedan blir våldtagna.

När jag var i den åldern had jag aldrig gått med på något sådant. Inte heller hade jag följt med en främmande människa hem, eller frivilligt släppt in dem i mitt hem. Och då ska tilläggas att de flesta verkar anse att min generation växte upp i en oskyldigare tid än dagens tonåringar. Så jag tror fullt och fast på en nedgång i den mänskliga naturen, en avsaknad av shälvbevarelse, en ökad idioti och en ovilja...

Oviljan att stå för sina handlingar, att acceptera att ens handlingar har konsekvenser och att leva med dem. Jag säger självklart inte att det är rätt för en man att lura en ung flicka för att sedan våldta henne, men är flickan verkligen helt oskyldig om hon frivilligt och utan påverkan av alkohol eller droger, går med på att träffa en främling i dennes hem? Är det verkligen ett sådant samhälle vi strävar efter, fullt av idioter?

Om så är fallet borde vi omyndigförklara hela den mänskliga rasen nu med en gång, för att skydda dem inte bara från varandra men även från sig själva. Om det är på den vägen vi vandrar kanske ett Storebror-samhälle är att önska, där det finns en och bara en som styr och kontrollerar - allt! Jag för min del skulle känna mig säkrare om folk slutade utsätta sig själva och andra för risker utan en tanke på konsekvenserna.

1 kommentar:

  1. Solen var här en del men vi fick lite regn senare lagom till efterrätten. Nää, ingen storebror vill vi inte ha:) Mmmm dom får nog höra både det ena och det andra misstänker jag.
    Kram

    SvaraRadera