onsdag 1 juli 2009

Nu får det väl ändå vara nog

Hör jag uttrycket "man måste vara frisk för att orka vara sjuk" en gång till, så kräks jag. Då kommer mitt huvud börja snurra runt i 360 grader och det kommer spruta ärtsoppa ur öronen på mig. När man hör/läser detta uttryck tre eller fyra gånger i veckan så tröttnar man snabbt, särskilt som det är en jävla lögn. De flesta som gnäller och använder detta uttryck, har aldrig behövt kämpa för något kan man tro ibland.

Ibland undrar jag vad det är de vill. Att få allt serverat på silverfat kanske? Ingen motprestation, ingen egen motivation alls. Bara sitta på arslet och förvänta sig att andra människor ska vara tankeläsare och veta exakt vad det är de behöver eller vill ha - för ja, för det mesta verkar det handla om vad de vill ha, inte vad de verkligen behöver. Tyvärr är det bara gnällspikarna som gör sig hörda, som tar ordet och gråter krokodiltårar.

För nej, man måste inte vara frisk för att orka vara sjuk, eller snarare, man måste inte ha en massa kraft och energi för att tas med Försäkringskassan och andra instanser. Min erfarenhet av Försäkringskassan har inte varit annat än god, jag har fått den hjälp jag behöver, jag har aldrig känt mig felbehandlad eller kränkt (det där är ett annat uttryck jag hatar men vi kan ta det en annan dag) eller någon annan goja.

Jag har träffat min handläggare en gång och pratat med henne i telefon två gånger. Jag har dessutom skickat in papper ett par gånger under min sjukskrivning. Har jag stött på problem? Nej. Hur många av de som söker sig till Försäkringskassan stöter på problem? En droppe i havet av alla fall de handlägger. Och ändå har folk mage att påstå att felbehandling är ett genomgående problem som de flesta råkar ut för.

Jag tycker det är sorgligt att bara de som har dåliga erfarenheter yttrar sig. Självklart så tror ju folk då att alla som arbetar på Försökringskassan är inkompetenta idioter som inte vet eller kan något - fast det är klart, om man ska gå efter vad vissa verkar förvänta sig att de ska veta och kunna så är de väl rätt inkompetenta. Vad jag vet är ingen av dem tankeläsare, medicinska experter eller daddor som håller handen.

2 kommentarer:

  1. Annes Förbannade Blogg i gammal god form! Så ska det låta. :)

    Min fru har jobbat på kassan. Jag tror att hon håller med dig rätt mycket.

    SvaraRadera
  2. Jag har inte heller haft problem med
    f-kassan.
    Är dock lite orolig då jag har sökt sjukpenning igen för att jag är så mycket sämre.

    SvaraRadera