onsdag 4 januari 2012

Alla tuttar är inte bra tuttar

Ammande mammor i alla ära och visst ska man få slita fram tuttarna när och varsomhelst och blah blah blah, men ibland går det definitivt till överdrift. På flera tidningars hemsidor har jag idag läst om en mamma som ammade i bilen. På vägen. Medan hon körde! Med i bilen var även två (eller tre) andra barn och eftersom det säkerligen är distraherande att amma och köra samtidigt så körde kvinnan in i en tankbil och hela familjen fick föras till sjukhus med lindriga skador.

Man får väl vara glad för det lilla och mamman är säkert glad att alla hennes barn klarade sig oskadda efter hennes helt sjuka bilfärd. För det finns faktiskt inga ursäkter, precis som man inte har barnen i knät när man kör bil så sitter man fan inte vid ratten och ammar. Det finns en tid och en plats för sådant och E20 är inte en av dessa platser. Å andra sidan tycker jag inte att Ica-butiken eller ett café är rätt plats heller men där är åtminstone inte ett ton tunga fordon inblandade.

Ja, det här med mitt amningsmotstånd, vilket inte egentligen existerar, det är snarare mitt bröstmotstånd som visar sig. För jag vill inte se nakna bröst någonsin, någonstans och allra minst i mataffären. Annars gillar jag bröst, bröst är vackra och mjuka och sköna att ta på, men jag vill inte se dem helt nakna på samma ställe där jag köper mitt bröd och mitt toapapper, eller där jag tar en fika tillsammans med en kompis... eller när jag har föräldrasamtal på jobbet.

För det har faktiskt hänt att jag suttit med en förälder och helt plötsligt började hon amma sin baby mitt framför ögonen på mig och tolken som var med, utan att ens försöka hänga en handduk över axeln eller på annat sätt försöka dölja sig. Hur många som läser den här bloggen och INTE jobbar inom vården kan säga att ni sett nakna kvinnobröst på er arbetsplats? Dessutom kunde jag inte säga något för om det finns en sak alla vet så är det att man inte jävlas med ammande mammor.

Ammande mammor har nämligen tillstånd utfärdat av tio olika utskott, i tre kopior, plus att det inte är politiskt korrekt att vara anti-amning på allmän plats. Gillar man inte att se spädbarn dia, det mest naturliga och pluttenuttiga i världen, då är det tydligen något fel på en. Personligen tycker jag inte att det är något större fel på mig bara för att jag inte vill se nakna bröst överallt. Vad blir det härnäs? Amning på bussen? Eller vid ingången till köpcentrat?

Är det svårt att vänta fem minuter tills man hunnit lämna butiken och gå till sin bil? Eller som i fallet med den ammande mamman som redan satt i bilen och körde den, var det svårt att vänta till nästa avfart och kanske STANNA bilen innan hon tog fram tuttarna? Så vad då om ungen skriker och är hungrig precis i denna sekund? Dör barnet av att behöva vänta ett par minuter? Är det här något om spädbarn som jag inte känner till? Visste alla andra om att spädbarn dör av att skrika i fem minuter?!?!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar