fredag 13 januari 2012

Olyckskorp

Jag insåg med plötslig ängslan i bästa Nasse-stil, att det idag är fredag den trettonde och bara för att jag nu vet vilket datum det är oroar jag mig för att drabbas av alltings överjävlighet. Ni kanske inte är bekanta med detta begrepp, kära läsare, men tro min när jag säger att det existerar. Det är ungefär som Murphys lag, om något dåligt kan hända så händer det (ungefär) men med alltings överjävlighet så får man även räkna med att de dåliga sakerna kommer inträffa under hela dagen.

Som tur är ska jag till min lilla trygghetszon om en halvtimma, på jobbet brukar jag sällan råka ut för några olyckor. Då är jag faktiskt mer orolig för den kolaåaj som jag ikväll ska baka inför lördagens födelsedagsfirande. Det gick ju väldigt bra att koka både knäck och kola i julas och kolapajens smet ska ju inte bli lika fast, men det finns ändå tusen saker som kan gå fel känns det som och jag är alldeles för nervös på grund av dagens datum för att kunna tänka positivt.

Nu tänker ni säkert att det bara är en massa skrock och det är sant men placebo-effekten funkar med otur och olyckor också, i alla fall för min del. Plötsligt börjar jag bli alltför medveten och över-försiktig när jag gör saker, vilket förstås leder till att jag trampar snett eller skär mig i fingret. Förhoppningsvis kommer dagen ändå gå hyfsat bra eftersom jag ikväll får långväga besök och imorgon bjuds familjen på middag här hemma eftersom jag fyller år på söndag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar