söndag 1 januari 2012

Nya matexperiment

Det är ett sorgligt faktum i mitt liv att jag gått tre år på Hotell- och Restaurangprogrammet där jag tillbringade flera dagar i veckan med att laga mat och jag blir ändå helt ställd av vissa saker. Som huruvida man kan ersätta mjölen i bechamelsåsen med havregryn eftersom allt mitt mjöl är slut. Tekniskt sett borde det gå om jag maler grynen lite i min icke-existerande mortel men jag blir ändå osäker och undrar om jag kanske ska hoppa över att göra lasagne idag.

Om jag faktiskt vågar mig på att göra bechamel på havregryn så kommer det bli en fetaostsås och jag tänker smaksätta lasagnen med rosmarin vilket är ett expreiment. Oftast när kyl och frys börjar tömmas på de mer uppenbara alternativen så brukar min kulinariska våghals komma fram och jag blandar ner lite av varje i en gryta, smakar av med svartpeppar eftersom det är min favoritkrydda och sedan hoppas jag att jag överlever natten utan ett sjukhusbesök och magpumpning.

Om det blir ett lyckat experiment kan det tänkas att jag lägger upp receptet här på bloggen så att ni antingen kan frestas eller förfasas. För egen del känner jag mig faktiskt rätt så frestat, med undantag för det där med vetemjöl vs. havregryn och om jag fegar ur så kan jag ju smälta ner osten i mjölken och låtsas att jag gjorde på rätt sätt. Ingen annan kommer ju äta middag med mig idag och om jag misslyckas totalt så finns det ju alltid smörgåsar.

1 kommentar:

  1. Inte för att jag vet men jag är inte säker på att havregryn kommer att funka så bra som redning. Hoppas ändå för din skull att ditt experiment lyckas!

    SvaraRadera