lördag 7 januari 2012

Femte försöket

Igår började jag med min nya medicin mot fatigue, ett medel vars verksamma innehåll bland annat används som fågelgift och som vid överdosering kan orsaka krampanfall. Krampanfallen varnade min läkare mig för, jag får exprimentera fram och tillbaka så länge jag håller mig till 20mg om dagen men överstiger jag den doseringen ökar risken för biverkningar avsevärt. Det där om fågelgiftet fann jag på en amerikansk hemsida om olika MS-relaterade läkemedel.

Som sagt tog jag min första kapsel igår och höll mig till en. Jag märkte inte av någon skillnad vare sig till eller från vad gäller tröttheten. Idag tog jag en kapsel på morgonen och efter några timmar kände jag mig lätt snurrig men det gick snabbt över. Fram på eftermiddagen började jag känna mig rejält trött, betydligt mer än jag gjort under de här två veckorna som jag varit ledig från jobbet och inte tagit någon medicin alls mot min fatigue.

Däremot så tror jag inte att den plötsliga tröttheten har med den nya medicinen att göra, det borde ta lite längre tid än två dagar att märka av någon effekt och det vore för jävligt om trötthet skulle vara en av biverkningarna. Imorgon ska jag ta en på morgonen och en efter ett par timmar för att se hur det funkar. Min läkare sa även att jag kan ta två på morgonen och en på eftermiddagen, eller till och med två på eftermiddagen. Jag får testa mig fram till en kombination som passar mig.

Det här blir den femte medicin jag testat mot min fatigue. De första två funkade bra i några månader innan effekten började gå ur dem, den tredje funkade i några veckor och biverkningarna var fruktansvärda. Den fjärde funkade sämst, jag märkte knappt någon skillnad i tröttheten och vad lite skillnad jag märkte höll bara i sig ett par veckor. Så snart jag slutade med dem kände jag mig dessutom mycket gladare och mentalt piggare än jag gjort på länge.

Så nu hoppas jag på att det ska vara femte gången gillt och att den här medicinen ska fungera för mig. Min läkare verkar ha höga förhoppningar men ska jag vara helt ärlig så har jag gett upp lite. Jag vill ha en positiv inställning och tro på medicinen men efter fyra misslyckade försök och fyra besvikelser känner jag mig inte särskilt entusiastisk. Den här gången får min läkare stå för positiviteten medan jag väntar på resultaten och ser vad som händer utan förväntningar.

2 kommentarer:

  1. Hoppas din nya medicin kommer att funka för dig! Jag har testat Modiodal och tyckte mig ha bra effekt i början men den avtog. Sen har jag inte provat något annat men jag är mindre trött sen jag började jobba mindre :-)

    SvaraRadera
  2. Modiodal var den första jag prövade. Den funkade bra för mig också ett tag men sedan avtog effekten. Efter det har jag haft Voxra, Atarin (tidigare Amantadin) och Ritalin. Jag jobbar 75% nu och har sjukersättning på 25%, har jobbat deltid hela tiden som jag testat olika mediciner men hittills har det inte funkat att medicinera och gå upp i tid.

    SvaraRadera